Naar inhoud

Tips en advies

Vervelend dat je schade hebt. Jouw eigen verzekeraar vergoedt in de meeste gevallen de schade. Zo niet, dan kun je de schade bij WMD Drinkwater NV melden.

Je kunt ons aansprakelijk stellen bij

Advies
Schade door een lek in ons leidingnet. Meld deze schade eerst bij je eigen verzekering.
Schade door werkzaamheden van WMD, bijvoorbeeld een reparatie of het vervangen van de watermeter. Meld deze schade eerst bij je eigen verzekering.
Schade door bruin water. Vul het schadeformulier in.
Schade door zand in de binnenleidingen in uw woning. Vul het schadeformulier in.

WMD is niet aansprakelijk voor

Advies
Schade aan de binnenleidingen in je woning. Dit zijn de leidingen vanaf de watermeter. Bel een installateur of loodgieter.
Schade door bevriezing van de binnenleidingen. Bel een installateur of loodgieter.
Schade door bevriezing van de watermeter. Bel WMD voor het vervangen van je watermeter T 0592 – 854 300.

Schadeclaim indienen
Is jouw schade niet gedekt door je verzekering? Dan kun je je schadeclaim indienen bij WMD. Vul hiervoor het schadeformulier in.

  • Schade moet binnen 4 weken na het ontstaan ingediend zijn bij WMD.
  • Stuur rekeningen, (herstel)offertes, of ander bewijs van de schade mee.
  • Bewaar beschadigd materiaal voorlopig.
  • Advies: Maak foto’s. Dat geeft ons een goed beeld hoe de situatie was zoals je die hebt aangetroffen.

Let op
Wij kunnen een schadeclaim alleen in behandeling nemen als je ook de afwijzing van je verzekeraar bijvoegt.

Algemene Voorwaarden
WMD is niet altijd aansprakelijk voor de schade. Dan wordt de claim afgewezen. Aansprakelijkheid betekent ook niet altijd dat alle schade vergoed wordt. Meer informatie vind je in de Algemene Voorwaarden Drinkwater, artikel 19.

Vraag altijd naar de bedrijfspas van de medewerker die aan de deur staat. Zo weet je zeker weet dat je te maken heeft met een medewerker van WMD. Onze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren wanneer zij aanbellen om werkzaamheden te verrichten. Daarnaast zijn ze te herkennen aan hun bedrijfskleding.

Laboratorium WLN
Medewerkers van ons laboratorium WLN kunnen onverwacht ook bij je voor de deur staan. De kwaliteit van drinkwater wordt dagelijks gecontroleerd. Elke dag weer nemen medewerkers van laboratorium WLN watermonsters; tijdens het zuiveringsproces, in het distributienet en bij klanten thuis. Daarvoor bezoeken ze regelmatig een aantal vaste adressen, maar ze nemen ook willekeurige steekproeven. Zo kan een monsternemer onverwacht bij jou aanbellen.

Legitimatie
Krijg je namens WMD een watermonsternemer van WLN aan de deur, dan stellen wij het op prijs als je mee wilt werken. De medewerkers zijn goed herkenbaar aan de bedrijfskleding en de bedrijfsauto met het logo van WLN. De monsternemer heeft een legitimatiebewijs en is met een paar minuten weer weg.

Of we nu onze handen wassen, het toilet doorspoelen of een lekkere warme douche nemen; we gebruiken de hele dag door water. Gemiddeld bijna 119 liter per persoon per dag.

Wist u dat?
Ons waterverbruik is de afgelopen jaren flink verminderd. Dat was in 1992 nog 135 liter per persoon per dag, in 2013 is dat bijna 119 liter. Dat komt voornamelijk doordat huishoudelijke apparaten steeds zuiniger omgaan met water. Dat blijkt uit het rapport Watergebruik Thuis van TNS NIPO.

De douche
Wat opvalt, is dat we meer met de hand een afwasje doen en langer onder de douche staan. Gemiddeld douchen we negen minuten en gebruiken we 51 liter water.

Slim omgaan met warm water
Water uit de kraan is goedkoop. Een belangrijke reden om bewust om te gaan met water is de besparing op energie. Door in huis slim met warm water om te gaan bespaart u niet alleen geld en energie, maar u helpt ook het milieu een handje.

Op de verpakking van een nieuwe douchekop staat niet altijd vermeld of het om een waterbesparende douchekop gaat. Als je niet zeker weet welke douchekop je hebt dan kun je dit eenvoudig testen door het douchewater 1 minuut lang in een emmer te laten stromen. Als er meer dan 7 liter in de emmer zit, heb je nog geen zuinige douchekop. Een nieuwe waterbesparende douchekop kost tussen de €10,- en €45,- en verdient zich dus binnen een jaar terug.

Minder water, hetzelfde comfort
Het is natuurlijk fijn dat je water en energie bespaart met een waterbesparende douchekop. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van het comfort. Veel mensen denken dat een waterbesparende douchekop een kleine straal geeft en dus zorgt voor weinig comfort. Een hardnekkig misverstand: door een speciale techniek laat een waterbesparende douchekop minder water door dan een gewone douchekop, maar blijft het douchegevoel hetzelfde.

Tapdrempel
Let bij de aanschaf van een waterbesparende douchekop altijd op de tapdrempel van je ketel. Dit is de minimale hoeveelheid water die door de ketel moet stromen om te beginnen met verwarmen. Een tapdrempel van 1,6 liter of lager is geschikt om te combineren met een waterbesparende douchekop.

Drents drinkwater is zacht tot gemiddeld hard. Toch heb je thuis nog wel te maken met kalkaanslag. Een paar handige tips:

  • In de meeste wasmiddelen zit een middel tegen kalk. Op de verpakking staat hoeveel wasmiddel je moet gebruiken bij zacht of gemiddeld hard water. Dan hoef je niet bang te zijn voor kalk op de verwarmingselementen van je (af)wasmachine.
  • Droog natte douchewanden, kranen en tegels met een zeem.
  • Schoonmaakazijn is een milieuvriendelijk middel om kalkaanslag te verwijderen. Op kunststof of tegels mag azijn best langere tijd inwerken. Pas wel op met verchroomde delen. Een te lange inwerktijd kan het materiaal aantasten. Spoel altijd goed na met water. Kijk voor het ontkalken van huishoudelijke apparaten op de gebruiksaanwijzing
  • Je hoeft geen onthardingspoeder in de wasmachine te gebruiken. Het water in Drenthe is overal zacht of gemiddeld hard.

Schoon water kan in een watertank bacteriologisch onbetrouwbaar worden. Hiervoor zijn een paar hygiëneregels:

  • ververs het water in de tank twee keer per week;
  • spoel de vulslang voor gebruik goed door en maak het uiteinde schoon met zeep of afwasmiddel;
  • berg de vulslang op in een donkere ruimte om algengroei te voorkomen;
  • zet de tank op een koele en donkere plaats.

Zolang je regelmatig water gebruikt is er niets aan de hand. Maar als je met vakantie gaat blijft het water in de leidingen stilstaan. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater.

Laat de kraan lopen in huis
Laat daarom bij thuiskomst je kraan even open staan, trek het toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Wilt u er zeker van zijn dat je bij thuiskomst weer overal fris drinkwater heeft?

WMD geeft tips

  • Trek het toilet even door, dan is al een groot deel van het stilstaande water ververst.
  • Laat alle kranen in huis een minuut lang lopen. Vergeet ook de douche en de badkraan niet. Zet de koude en warme kraan gelijktijdig open, ongeveer een minuut lang. Heb je een mengkraan, zet deze zo open dat er lauwwarm water uitkomt.
  • Geef Legionella geen kans. Spoel de douchekop goed door. Laat de douchekop in een volle emmer met water lopen. Zo komt er geen damp vrij. Deze kleine waterdruppeltjes kunnen namelijk legionellabacteriën verspreiden.
  • Het water kun je opvangen en gebruiken voor je planten of de tuin.

Je leidingen houden niet van vrieskou. Tocht is de grootste boosdoener. Strenge vorst en een harde wind weten kieren en gaten te vinden met kans op bevriezing van hoofdkraan, buitenkraan, watermeter en leidingen.

Dit geldt vooral voor de watermeter, waar altijd wat water in zit. Dat kleine beetje kan bevriezen. Is er een periode van langdurige vorst op komst? Neem dan tijdig maatregelen. Denk hier ook aan als je in de winter met vakantie gaat. WMD geeft wintertips.

Goed isoleren

  • Voorkom tocht in ruimtes waar de watermeter, hoofdkraan en leidingen zitten. Maak gaten en kieren dicht met isolatiemateriaal. Let op: de ruimte moet wel geventileerd worden, zeker als hier ook de gasmeter zit. Isoleer in dat geval alleen de waterleidingen en watermeter met isolatiemateriaal.
  • Breng tijdelijk isolatie aan rond kranen en leidingen in onverwarmde ruimtes.

Controleer de hoofdkraan

  • Controleer ook of de hoofdkraan goed sluit. Mocht er een defect aan de waterleiding ontstaan, dan voorkom je hiermee eventuele waterschade.

 Tap de buitenkraan en de leidingen af

  • Tap buitenkranen en leidingen in de garage of schuur af,  zodat er geen water meer in zit dat kan bevriezen.

Verwarming

  • Zet de thermostaat minimaal op 12 graden. Ook als je op vakantie gaat. Laat alle radiatoren een beetje openstaan om bevriezing van leidingen te voorkomen.

Wat als de leiding toch bevroren is?
Als de leiding niet gescheurd is, droog deze dan geleidelijk met bijvoorbeeld een föhn. Is de leiding wel gescheurd, draai dan de hoofdkraan dicht en bel een loodgieter.

Schade
Vanaf het punt waar het water de woning binnenkomt, ben je zelf verantwoordelijk voor een goede doorstroming van de leidingen en onderhoud van de watermeter. Het is prettig een verzekering te hebben die de schade dekt. Kijk op tijd na of dit het geval is.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het vorstvrij houden van de watermeter. Gaat je watermeter stuk door vorst? Dan betaal je zelf de kosten.

Vind je het water uit de kraan te koud om te drinken? Drink liever geen warm water rechtstreeks uit de kraan. Warm water stroomt in huis door metalen leidingen en apparaten zoals bijvoorbeeld de boiler. In warm water lossen metalen beter op dan in koud water. Waterleidingbedrijven garanderen de kwaliteit van koud kraanwater. Het drinken van opgewarmd water uit de koudwaterkraan is geen probleem.

Metalen lossen ook op in koud water, maar dat gebeurt alleen als het water enkele dagen stil heeft gestaan. Spoel daarom de kranen in huis even door als het water langer dan een week stil heeft gestaan.

Water uit kokend waterkranen hebben een roestvaststalen voorraadvat, vlakbij de kraan, waardoor er geen metalen in het water worden opgenomen.

Als je een klacht hebt, doen wij er natuurlijk alles aan om samen tot een goede oplossing te komen. Je kunt hier een klacht indienen en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Maar komen we er samen niet uit, dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Energie en Water. Meer informatie kun je vinden op www.degeschillencommissie.nl. Het postadres van de Geschillencommissie is: Postbus 90600, 2509 LP DEN HAAG