Naar inhoud

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms wordt dit veroorzaakt door werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt. Daarnaast kan ook een leidingbreuk de oorzaak zijn.

Kijk op het overzicht van storingen en onderhoud.

Staat je storing er niet bij? Neem dan contact op met 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Je merkt dat de druk laag is als het water met minder kracht uit de kraan komt. Het kan zijn dat de waterdruk minder is na een storing.

Warm weer
Mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn. Op een warme zomerdag gebruiken we allemaal tientallen liters drinkwater per dag extra. We sproeien de tuin,  laten kinderen lekker spelen in een badje gevuld met kraanwater en stappen wat vaker onder de douche. En omdat we dat allemaal ook vaak tegelijk doen kan de druk in de leidingen dalen.

Werk aan de waterleiding
Het kan ook gebeuren dat de waterdruk lager is door werk aan de waterleiding. Wij informeren je tijdig als we onderhoud uitvoeren. Toch kan het voorkomen dat we je hebben gemist. Onze medewerkers weten niet altijd van tevoren waar en wanneer de waterdruk minder wordt. Dat hangt ook af van het watergebruik op dat moment.

Woon je in een flat?
In veel flats of appartementen regelt een centrale installatie de waterdruk. Deze installatie stopt als we het water afsluiten. Na het werk moet de beheerder de installatie weer aanzetten. WMD heeft geen toegang tot deze installatie.

Andere oorzaken
Vaak is een zeefje op de kraan de oorzaak van onvoldoende waterdruk. Je kan dit oplossen door de kop van de kraan los te draaien, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.
Lage waterdruk kan ook veroorzaakt worden doordat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is.

Blijft de waterdruk te laag? Bel dan naar ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Troebel water ziet er niet fris uit en het smaakt anders. De oorzaak van de kleur zijn deeltjes ijzer en mogelijk ook mangaan uit de leidingen. Deze deeltjes mineralen zitten in kleine hoeveelheden ook in helder drinkwater en zijn niet schadelijk voor de gezondheid.

Deze ijzerdeeltjes worden voor het grootste deel uit het water gefilterd tijdens het zuiveren van grondwater tot drinkwater. Een klein deel zet zich af in de leidingen. Onder normale omstandigheden merk je hier niets van. Als de stroomsnelheid in het leidingnet toeneemt of verandert, kunnen de deeltjes loslaten en dan wordt het water troebel.

Hoe komt het?
Veranderingen in stroomsnelheid of stroomrichting in ons leidingnet kunnen troebel water veroorzaken. Bijvoorbeeld als veel mensen in een wijk ‘s avonds bijna allemaal tegelijkertijd de tuin gaan sproeien. Maar ook een leidingbreuk of werkzaamheden aan het leidingnet kunnen de oorzaak van bruingekleurd water zijn.

Wat moet ik doen?
Als het water troebel is, kun je het beste de kranen in huis even dichthouden. Na een half uurtje is het meeste gekleurde water wel uit de leidingen verdwenen. Laat dan de kraan goed doorstromen tot het water weer helder is. Eventueel kun je het zeefje van de kraan reinigen. Bij werkzaamheden kan de bruine kleur tijdelijk langer aanhouden.

Kan ik mijn wasmachine wel gebruiken?
WMD adviseert om geen witte was te draaien om eventuele vlekken te voorkomen. Heb je door het gekleurde water vlekken in je wasgoed? Hou de was goed nat en was het opnieuw in helder water met een biologisch voorwasmiddel.

Kun je de oorzaak niet achterhalen? Neem dan contact op via ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Is dit ontstaan nadat je watermeter is vervangen? Neem dan contact op met onze klantenservice tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.

Komt het geluid ook overdag voor bij het gebruik van bijvoorbeeld kranen en er is recent geen verandering aan de binneninstallatie geweest? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice op 0592 – 854 300.

Is het geluid ontstaan na aanschaf van een machine? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die lawaai kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kun je een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen. Is er recent iets aan de binneninstallatie gewijzigd, dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur.

WMD staat voor het leveren van betrouwbaar water. Helaas is het soms nodig een kookadvies te geven als het drinkwater niet voldoet aan onze strenge kwaliteitseisen. Een kookadvies is het advies om drinkwater voor consumptie 3 minuten te koken. Je kunt het water wel gebruiken voor toilet, douchen of de 〈af〉was. Je ontvangt altijd schriftelijk bericht.

WMD geeft een kookadvies als we de drinkwaterkwaliteit niet volledig kunnen garanderen. Het kan zijn dat we werkzaamheden aan het leidingnet hebben uitgevoerd, waarbij een kleine kans bestaat dat er vervuiling in de leiding is gekomen, We nemen altijd drinkwatermonsters om de kwaliteit door ons laboratorium te laten controleren. Dan geven we in bepaalde gevallen uit voorzorg een kookadvies.

Kijk voor meer informatie op de pagina over kookadvies

De hoofdkraan bevindt zich vlakbij de watermeter. Let op: er zijn twee hoofdkranen.

  • Eén kraan voor de watermeter, op de leiding die je huis binnenkomt. Deze kraan is van het waterleidingbedrijf. Alleen iemand van WMD mag deze kraan bedienen.
  • Eén kraan achter de watermeter op de waterleiding die je huis ingaat. Dit is jouw hoofdkraan.

Neem contact op met onze klantenservice, bereikbaar tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.

De hoofdkraan bevindt zich vlakbij de watermeter. Let op: er zijn twee hoofdkranen.

  • Eén kraan voor de watermeter, op de leiding die je huis binnenkomt. Deze kraan is van het waterleidingbedrijf. Alleen iemand van WMD mag deze kraan bedienen.
  • Eén kraan achter de watermeter op de waterleiding die je huis ingaat. Dit is jouw hoofdkraan.

In je woning kunnen liters water wegstromen zonder dat je daar erg in hebt. Af en toe een controlerondje door huis kan veel gedoe en kosten besparen. Al het waterverbruik dat je watermeter registreert, wordt immers in rekening gebracht.

Checken
Doe daarom regelmatig een check door de watermeterstand te controleren. Een afwijking in je waterverbruik valt dan eerder op.

  • Draai alle kranen dicht behalve de hoofdkraan en zorg voor volle toiletreservoirs.
  • Kijk op de watermeter.
  • Als de wijzers op de watermeter toch draaien, terwijl er op dat moment geen water wordt verbruikt, kan er ergens een lek zitten.

Wie bellen?
Als het huis jouw eigendom is, moet je zelf de loodgieter bellen. Als je een huis of appartement huurt, bel dan de woningbouwvereniging of de eigenaar van het gebouw. WMD is verantwoordelijk voor het leidingnetwerk tot en met de watermeter. De leidingen in je huis zijn geen eigendom van WMD.

Dat ziet er misschien uit als waterverspilling, maar dat is het zeker niet. Na een breuk in de waterleiding is het belangrijk om de leiding schoon te spoelen. Wij noemen dat spuien. Dat betekent dat water onder hoge snelheid door het leidingnet wordt gestuurd.
Het is een noodzakelijke maatregel om 100% betrouwbaar en zuiver drinkwater te blijven garanderen.