WMD vindt het belangrijk dat jouw meterstand juist en betrouwbaar is. Daarom vervangen wij elke 12 jaar kosteloos de watermeter. WMD plaatst gereviseerde watermeters; zo worden oude watermeters niet weggegooid, maar opnieuw gebruikt. Deze kunnen niet worden gekoppeld aan een verbruiksmonitor. Het alternatief is het laten plaatsen van een pulsmeter waarmee dat wel mogelijk is.
Indien je zelf besluit om je watermeter te vervangen door een pulsmeter zitten daar mogelijk kosten aan. Dit hangt af van jouw situatie. Het tarief voor een nieuwe meter vind je op de website van WMD. Goed om te weten: de water- of pulsmeter blijft altijd eigendom van WMD. Als je wilt weten hoe oud jouw watermeter is, neem dan contact op met onze klantenservice.
Ik wil graag inzicht in mijn waterverbruik. Hiervoor gebruik ik een verbruiksmonitor. Is deze te gebruiken met mijn WMD watermeter?
Nee. WMD heeft geen slimme watermeters. De kosten van deze meters zijn erg hoog en er is een alternatief. Een zogenaamde pulsmeter kan wél gekoppeld worden aan een verbruiksmonitor. Op aanvraag kan WMD een pulsmeter plaatsen.
Hoe vraag ik een pulsmeter aan?
Een pulsmeter vraag je aan via www.mijnaansluiting.nl. Kies na het inloggen voor ‘Water > Wijzigen aansluiting > Verplaatsing > Product wijzigen > Plaatsen puls watermeter’. Je ontvangt daarna een offerte. Na goedkeuring van de offerte wordt een afspraak ingepland. Een monteur van WMD komt bij je langs om de pulsmeter te plaatsen.
Wat zijn de kosten voor het plaatsen van een pulsmeter?
Dat kan per situatie verschillen. Hieronder lichten we dat toe.
Situatie 1:
De huidige watermeter is 10 jaar oud, of ouder. Het plaatsen van een nieuwe (puls)meter is kosteloos, ondanks dat je op www.mijnaansluiting.nl een prijs ziet staan.
Situatie 2: De huidige watermeter is 9 jaar oud, of jonger. Kosten voor het plaatsen van een nieuwe (puls)meter (vroegtijdige vervanging) worden doorberekend aan de klant.
De watermeter zit meestal op de plek waar de waterleiding in uw huis binnen komt. In nieuwe huizen (na 1980) zit de watermeter in de meterkast. Daar hangen ook de meters voor elektriciteit en gas.
In oudere huizen vindt u de watermeter:
- In de kruipruimte achter de voordeur
- In een kelder
- In een meterput in de tuin
In een flatgebouw hangt de watermeter:
- Soms in één centrale ruimte met meerdere meters.
- In de flatwoning zelf.
In Drenthe heeft ieder huis of bedrijf een watermeter. Elke keer als u de kraan opendraait, gaat de watermeter lopen. De meter houdt bij hoeveel water u gebruikt.
Eén keer per jaar vragen we u om de meterstand door te geven. Met die meterstand maken we de jaarafrekening. Zo betaalt u altijd het goede bedrag.
De watermeter is blauw, klein, rond en heeft een klepje. Hij zit vaak onderin de meterkast. De meter heeft vijf cijfers. Ook het laatste (draaiende) cijfer telt mee. Onder deze cijfers staat m3 (kubieke meter).
Sommige klanten geven per ongeluk de stand van de gasmeter door.
De gasmeter
De gasmeter is vierkant en groter dan de watermeter. De gasmeter hangt meestal op kniehoogte in de meterkast. De verbruikseenheid is m³ (kubieke meter).
De elektriciteitsmeter
De verbruikseenheid van de elektriciteitsmeter is kWh (kiloWattuur).
In december krijg je een uitnodiging om de meterstand door te geven. Met de meterstand maken we de jaarafrekening. Aan de meterstand zien wij hoeveel water je het afgelopen jaar heeft gebruikt. Zo betaal je het goede bedrag.
Geef je de meterstand niet door?
Dan schatten wij je watergebruik. Je loopt dan het risico te veel te betalen.
Betalen
Je krijgt 4 keer per jaar een rekening voor drinkwater.
- In januari de jaarafrekening en het voorschot voor januari tot en met juni.
- In juli het voorschot tot en met december.
Bij het lezen van de meterstand ziet u soms kleine druppeltjes op de watermeter. Meestal gaat het niet om een lek, maar om condens.
Doe de check
Maak de watermeter en leiding droog met een doek.
- Bij een lek gaat de meter gelijk weer druppelen.
- Bij condens duurt het een tijdje voor er weer druppeltjes komen.
Gaat het om een lek, dan komen wij langs om dit te repareren. Bel tijdens kantooruren onze klantenservice T 0592 – 854 300.
Niet erg, wel vervelend
Condens komt door het verschil tussen het koude drinkwater in de leiding en de warme omgeving. Condens op de watermeter of waterleiding kan geen kwaad. Toch is het wel vervelend. Spullen in de meterkast kunnen nat worden. Ventileer de ruimte met de watermeter en waterleiding goed. Dat helpt condens te voorkomen.
Bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Mogelijk kunnen wij dan nog iets aanpassen.
Vergeten uw meterstand door te geven? Geen probleem. Dan schatten we uw waterverbruik. Dat doen we door te kijken naar uw eerdere verbruik. Met deze schatting maken we uw jaarafrekening. Geef volgend jaar de meterstand wel op tijd door. Als u de juiste meterstand doorgeeft, betaalt u nooit teveel.
Controleer de geschatte stand op de jaarafrekening.
- Is er maar een klein verschil dan hoeft u niets te doen. Wij herstellen dit gewoon op de volgende rekening.
- Klopt de schatting niet? Bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.
U krijgt in december een uitnodiging om de stand van de watermeter door te geven. Met de standen die wij voor 31 december ontvangen maken we de jaarafrekening. Ook als u geen meterstand doorgeeft. Dan schatten wij uw waterverbruik.