WMD vindt het belangrijk dat jouw meterstand juist en betrouwbaar is. Daarom vervangen wij elke 12 jaar kosteloos de watermeter. WMD plaatst gereviseerde watermeters; zo worden oude watermeters niet weggegooid, maar opnieuw gebruikt. Deze kunnen niet worden gekoppeld aan een verbruiksmonitor. Het alternatief is het laten plaatsen van een pulsmeter waarmee dat wel mogelijk is.
Indien je zelf besluit om je watermeter te vervangen door een pulsmeter zitten daar mogelijk kosten aan. Dit hangt af van jouw situatie. Het tarief voor een nieuwe meter vind je op de website van WMD. Goed om te weten: de water- of pulsmeter blijft altijd eigendom van WMD. Als je wilt weten hoe oud jouw watermeter is, neem dan contact op met onze klantenservice.
Ik wil graag inzicht in mijn waterverbruik. Hiervoor gebruik ik een verbruiksmonitor. Is deze te gebruiken met mijn WMD watermeter?
Nee. WMD heeft geen slimme watermeters. De kosten van deze meters zijn erg hoog en er is een alternatief. Een zogenaamde pulsmeter kan wél gekoppeld worden aan een verbruiksmonitor. Op aanvraag kan WMD een pulsmeter plaatsen.
Hoe vraag ik een pulsmeter aan?
Een pulsmeter vraag je aan via www.mijnaansluiting.nl. Kies na het inloggen voor ‘Water > Wijzigen aansluiting > Verplaatsing > Product wijzigen > Plaatsen puls watermeter’. Je ontvangt daarna een offerte. Na goedkeuring van de offerte wordt een afspraak ingepland. Een monteur van WMD komt bij je langs om de pulsmeter te plaatsen.
Wat zijn de kosten voor het plaatsen van een pulsmeter?
Dat kan per situatie verschillen. Hieronder lichten we dat toe.
Situatie 1:
De huidige watermeter is 10 jaar oud, of ouder. Het plaatsen van een nieuwe (puls)meter is kosteloos, ondanks dat je op www.mijnaansluiting.nl een prijs ziet staan.
Situatie 2: De huidige watermeter is 9 jaar oud, of jonger. Kosten voor het plaatsen van een nieuwe (puls)meter (vroegtijdige vervanging) worden doorberekend aan de klant.
Elke keer als je de kraan opendraait, gaat de watermeter lopen. De meter houdt bij hoeveel water je gebruikt.
Wij gebruiken de stand op de watermeter om je rekening te maken. Het is belangrijk dat die meterstand juist is. Daarom vervangen we regelmatig en gratis de watermeter. Zo weten wij zeker dat wij een goede rekening sturen. Je betaalt dan voor het water dat je werkelijk gebruikt. Je krijgt altijd vooraf bericht. Onze monteurs hebben een legitimatiebewijs. Vraag ernaar.
WMD plaatst gereviseerde watermeters; zo worden oude watermeters niet weggegooid, maar opnieuw gebruikt.
Het vervangen van de watermeter duurt ongeveer 15 minuten. Je hebt dan even geen water.
Het is belangrijk dat de monteur genoeg ruimte heeft om de watermeter te plaatsen. Zorg er daarom voor dat de watermeter goed bereikbaar is. De monteur kan dan zijn werk snel uitvoeren.
De monteur geeft je een kaart met de stand van de oude watermeter. Deze meterstand staat ook op de jaarafrekening. Om fouten te voorkomen is het belangrijk deze meterstand te controleren.
Soms ligt er een plasje water onder de watermeter. Meestal is dat gebeurd tijdens het vervangen van de meter. Volkomen onschuldig dus.
Kleine druppeltjes op de watermeter? Meestal gaat het niet om een lek, maar om condens.
Doe de check
Maak de watermeter en leiding droog met een doek.
- Bij een lek gaat de meter gelijk weer druppelen.
- Bij condens duurt het een tijdje voor er weer druppeltjes komen.
Gaat het om een lek, dan komen wij langs om dit te repareren. Bel onze klantenservice T 0592 – 854 300, tijdens kantooruren.
Het telwerk van de watermeter is geijkt. Bij het ijken wordt water door de meter geperst. De stand van je nieuwe watermeter staat daardoor niet helemaal op nul.
WMD gebruikt altijd 1 m³ (1000 liter) als beginstand van de nieuwe meter. Zo betaal je nooit te veel.
Ja. Nadat de watermeter is geplaatst vult de meter zich met water. Soms duurt het wel een maand voor alle lucht uit de meter is verdwenen en de meter volledig is gevuld met water. Je ziet dan een luchtbel onder het glaasje.
Heeft de monteur bij het vervangen van de watermeter ontdekt dat je hoofdkraan niet goed werkt? Dan komen wij langs om de hoofdkraan te repareren.
Bel onze klantenservice T 0592 – 854 300. Wij helpen je graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.
De hoofdkraan bevindt zich vlakbij de watermeter. Let op: er zijn 2 hoofdkranen.
- 1 kraan voor de watermeter, op de leiding die je huis binnenkomt. Deze kraan is van het waterleidingbedrijf. Alleen iemand van WMD mag deze kraan bedienen.
- 1 kraan achter de watermeter op de waterleiding die je huis ingaat. Dit is je hoofdkraan.