Wakker
Homepage‘De deksel van de afsluiter bevindt zich onder een laag ijs.
Uitkappen dus én.. hij is bevroren. Voordat ik de beschadigde leiding kan dichtzetten, pak ik m’n brander om de afsluiter te ontdooien.’
Het is vroeg in de ochtend.
Het is kraakhelder en het vriest.
Om 04.30 uur gaat de pieper; melding van een calamiteit.
Joop, monteur van dienst, haast zich in de kleren en gaat meteen ter plaatse.
Koning winter
‘Aangekomen op de plaats van de melding, wil ik zo snel mogelijk achterhalen wat er precies aan de hand is. Het water spoelt over de stoep, ik heb te maken met lekkage van een hoofdleiding. Doordat het vriest verandert het voetpad al snel in een ijsbaan. Een situatie die gevaar kan opleveren. Ik bel met de wachtdienstleider; een minikraan en gladheidsbestrijding door de gemeente zijn hier nodig. Ik zet een deel van de waterleiding dicht. Er moet extra materiaal komen. Terwijl de kraanmachinist onderweg is, ga ik naar de werkplaats om dat te halen.’
Kou en vorst stellen onze collega’s regelmatig voor uitdagingen. Niet alleen tijdens hun normale werkzaamheden, maar vooral ook bij calamiteiten tijdens een storingsdienst. Het gereedschap waarmee ze werken is koud en vriest makkelijk vast. Wáar ze hun gereedschappen ook neerleggen; het maakt niet uit. Het is wat er gebeurt als water en vrieskou samenkomen. Afsluiters bevriezen en vorst hindert graafwerkzaamheden. Maar onze Watermakers zijn bikkels. Ze zijn gewend snel te schakelen en kunnen altijd rekenen op hulp van hun collega’s.
Samenwerking
‘Kan ik nog iets voor je betekenen?’
‘Ik doe een klic melding en neem contact op met Area.’
‘Heb je voldoende mankracht en materieel?’
Vragen van Kees, terwijl hij belt met Joop. Kees is planner bij WMD en hij start iedere ochtend om 06.00 uur. Het eerste wat hij doet is bellen met Joop. Het samenspel tussen de wachtleider, planner en onze mensen in het veld is heel belangrijk. Kees is de spin in het web van de monteurs. Hij heeft overzicht en weet wat waar nodig is, en hoe hij dat regelt. Extra materieel, een klic melding doen en schuiven met bezetting in de planning; het is routinewerk voor Kees.
Waardering
‘Bij een storing aan een waterleiding in de buurt van een provinciale weg is soms afsluiting van een weggedeelte nodig. Veiligheid van onze mensen en de omgeving waarin zij werken staat altijd voorop. Nadat ik met hen heb gesproken en beeld heb van de situatie kan ik een inschatting maken van wat er nodig is. Ik bel met trafficservice. Zij informeren de gemeente over de calamiteit en de acties die worden ondernomen. Zij gaan naar de melding en leiden het verkeer om, of sluiten de weg tijdelijk af.’
Een storing of lekkage komt altijd ongelegen. Herstellen kost tijd, want dat het goed gebeurt is belangrijk. Onze watermakers kunnen over het algemeen rekenen op veel begrip. Interesse en een hete kop koffie om de handen aan op te warmen. Een mooi stukje waardering van beide kanten.