Naar inhoud

Denken in oplossingen

Denken in oplossingen

Richard voelt zich als een vis in het water bij WMD. Hij is medewerker klant en helpt klanten die watergerelateerde problemen hebben. Bruin water, drukklachten, storingen? Er is altijd een oplossing te vinden om de klant schoon drinkwater te garanderen. Richard werkt sinds 2018 bij WMD en vindt het prachtig om klanten te helpen: ‘En dat doen we als team. We werken 8 uur op een dag met elkaar in een ontzettend goede werksfeer. Je kunt sparren en problemen voorleggen. Samen kom je tot een oplossing.’

‘Het voelde meteen goed’

‘Het voelde meteen goed’

‘Voordat ik bij WMD aan de slag ging, heb ik bij verschillende telecombedrijven gewerkt. Daar was het supercommercieel. Toen ik bij WMD solliciteerde voelde het meteen goed. Het is een relatief klein bedrijf, de lijntjes zijn kort en je bent echt klant- en servicegericht aan het werk. We kunnen iets betekenen voor de klant, ervoor zorgen dat we tot een oplossing komen als er bijvoorbeeld een achterstallige rekening is.’ Zijn klantenservice-ervaring komt goed van pas. Bovendien heeft hij in korte tijd veel geleerd over drinkwater. ‘Het was echt een eyeopener wat er allemaal schuilgaat achter drinkwater. Ik weet nu veel meer over het leidingnetwerk en wat er nodig is om het grondwater naar boven te pompen en te zuiveren.’

Aan het eind van de leiding

Aan het eind van de leiding

De nieuw verworven kennis heeft hij zich snel eigen gemaakt. ‘De meeste meldingen over storingen gaan over drukklachten, bruin water en werkzaamheden. Bruin water wordt veroorzaakt door ijzer; wat normaal ook in het water zit. De aanslag van het ijzer in de leidingen komt los op het moment dat we de druk weer op de leiding zetten. Na werkzaamheden is het daarom belangrijk dat we de leidingen schoonspuiten, zodat de klanten weer snel helder drinkwater hebben.

Drukklachten kunnen ontstaan omdat iemand aan het eind van de waterleiding zit of door een extreem hoge watervraag tijdens op een hete zomerdag. Ook kan het ook komen door apparatuur in huis.’ Bij het vinden van het probleem en de juiste oplossing kan Richard rekenen op zijn collega’s. ‘Waarom zijn er drukklachten? Waarom duurt het zo lang dat onze oude hoofdleiding wordt vervangen? We kunnen makkelijk schakelen met andere teams om dit soort vragen te bespreken. Zo komen we tot een oplossing waar de klant iets aan heeft.’

Bloemetje gestuurd

Bloemetje gestuurd

Soms heeft het vinden van die passende oplossing wat voeten in de aarde. ‘Recent sprak ik een vrouw die al een tijdje last had van bruin water. We moesten echt iets voor haar doen. Het bleek dat de leiding bij haar in de straat eindigt. Dan heb je steeds een wisselstroom; hierdoor komt het laagje ijzeraanslag los, dat het bruine water veroorzaakt. We gaan nu kijken of we het huidige leidingnetwerk kunnen aanpassen en of ze op een andere hoofdleiding aangesloten kan worden. We hebben een tijdelijke oplossing geregeld waardoor ze nu geen bruin water meer heeft. Ze is opgelucht en voelt zich serieus genomen. Als vriendelijk gebaar hebben we haar een bloemetje gestuurd.’