0592 854 550

Vragen

Gegevens wijzigen

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

U kunt via dit formulier een ander rekeningnummer doorgeven.

Link

Hoe kan ik mijn betaalwijze veranderen?

U kunt via dit formulier uw betaalwijze veranderen.
Of neem contact op met onze klantenservice, bereikbaar tijdens kantooruren op 0592 – 854 550.

WMD biedt verschillende mogelijkheden om rekeningen te betalen.

  • Automatische incasso
  • iDEAL (een digitale acceptgiro)
  • Acceptgiro

Automatische incasso
WMD schrijft het factuurbedrag automatisch af van uw rekening. Uw rekeningen worden tijdig betaald en u komt niet voor herinnerings- of aanmaningskosten te staan.

iDEAL
Twee keer per jaar krijgt u een digitale acceptgiro in uw mailbox. Met de betaalknop in deze e-mail kunt u eenvoudig betalen via uw eigen bank. Dit is de online variant van de traditionele acceptgiro. Efficiënt, veilig, snel en bovendien duurzaam.

Acceptgiro
U ontvangt twee keer per jaar een acceptgiro in de brievenbus. WMD brengt hiervoor geen kosten in rekening.

Link

Als ik overstap naar automatische incasso, wanneer gaat dit dan in?

Uw automatische incasso gaat in vanaf de eerstvolgende rekening of vanaf het moment dat u dit aangeeft.

Link
Kwaliteit en hardheid

Wat is de hardheid van het water in Drenthe?

De hardheid van het drinkwater in Drenthe is lager dan 10 graden Duits en is dus ‘zacht tot gemiddeld hard’. Nagenoeg het optimale water met een zeer beperkte kalkaanslag.

Zoek hier de hardheid van het water in uw woonplaats. Handig voor het instellen van huishoudelijke apparatuur.

Link

Heb ik een onthardingsapparaat nodig?

Om een goede balans te vinden tussen comfort, milieu en behoud van uw apparatuur en leidingen, onthardt WMD uw drinkwater op milieuvriendelijke wijze tijdens het zuiveringsproces. De hardheid van het drinkwater in Drenthe is overal lager dan 10 graden Duits en is dus ‘zacht tot gemiddeld hard’. U hoeft het water niet te ontharden voor u het consumeert of gebruikt.

Helaas betekent dat niet dat er geen kalk wordt afgezet bij verhitting van het water. Dat hangt af van allerlei andere factoren, waaronder de temperatuur van het warmwatertoestel. Aanbevolen wordt om uw boiler in te stellen op 60°C.

Sommige klanten willen nog zachter water. Er zijn apparaten te koop waarmee u thuis zelf kunt ontharden. Het wel of niet installeren van een ontharder is uw keuze. Het is een afweging tussen de voor- en nadelen en de kosten.

Er zijn verschillende soorten onthardingsapparaten te koop

  • De ionenwisselaar haalt de mineralen die kalkaanslag veroorzaken (calcium en magnesium) uit het water. In plaats daarvan komt natrium in het water. Deze ontharder wordt in de bestaande waterleiding ingebouwd.
  •  Bij omgekeerde osmose wordt water door een membraan geperst, waarbij vrijwel alle zouten worden verwijderd. De gewenste hardheid wordt ingesteld door menging met niet onthard water.
  • De apparaten die werken op basis van (elektro)magneten zijn het meest populair. De magneet wordt op de waterleiding geklemd, waardoor volgens de fabrikanten de mineralen die kalkaanslag veroorzaken zich niet meer afzetten. De werking van deze systemen is moeilijk voorspelbaar.

Onderhoud en beveiliging noodzakelijk

  • Het is belangrijk dat u de onthardingsinstallatie goed onderhoudt om de drinkwaterkwaliteit te borgen. De mate van onderhoud is afhankelijk van het type apparaat.
  • Een goede terugstroombeveiliging is verplicht. Voor ontharders met een verwisselbare filter is een controleerbare keerklep van het type EA vereist. Voor de ionenwisselaar met regeneratie is een terugstroombeveiliging van het type CA vereist. Dit zorgt ervoor dat het water uit de ontharder niet kan terugstromen in het drinkwaternet.
  • Het ontharden van water is een vorm van waterbehandeling. Daarom is een meetprogramma verplicht als zelf onthard water aan derden wordt aangeboden via een collectieve drinkwaterinstallatie.
Link

Tips tegen kalkaanslag

Ondanks het ontharden van uw drinkwater, heeft u thuis nog wel te maken met kalkaanslag. Hieronder enkele schoonmaaktips.

  • In de meeste wasmiddelen zit een middel tegen kalk. Op de verpakking staat de hoeveelheid aangegeven bij een bepaalde hardheid van het drinkwater. Als u dit advies opvolgt, hoeft u niet bang te zijn voor verkalkte verwarmingselementen van uw (af)wasmachine.
  • Droog natte oppervlakken als doucheschermen, sanitair en tegels direct na met een zeem.
  • Schoonmaakazijn is een probaat middel tegen kalkaanslag. U kunt het gebruiken voor het ontkalken van uw koffiezetapparaat, douchekoppen, kranen en andere apparaten. Zo vermindert u de kalkaanslag, blijft het apparaat beter werken en gaat het langer mee. Let op: het zuur kan bepaalde materialen aantasten. Dit voorkomt u door goed na te spoelen met water.
  • Het toevoegen van onthardingspoeder aan uw wasmiddel is meestal niet nodig. De hardheid van het water in Drenthe is overal lager dan 10 graden Duits.
Link

Wanneer is water hard of zacht?

De hardheid van water (het calcium- en magnesiumgehalte) verschilt per gebied. Ons drinkwater wordt uit verschillende bronnen gewonnen. Als er in de bodem veel calcium en magnesium voorkomt, is het water van nature hard. We drukken de hardheid van water uit in Duitse graden (°DH).

 0 – 4 °DH zeer zacht water
 4 – 8 °DH  zacht water
 8 – 12 °DH  gemiddeld water
 12 – 18 °DH vrij hard water
 18 – 30 °DH  hard water

In Drenthe is het water overal minder dan 10 °DH. Om een goede balans te vinden tussen comfort, milieu en behoud van uw apparatuur en leidingen, ontharden (verzachten) wij uw drinkwater.

Het kan voorkomen dat u deeltjes aantreft in het zeefje van de kraan of op de bodem van een glas water. Deze deeltjes lijken sterk op zand maar zijn in de meeste gevallen kalkdeeltjes. Als dit regelmatig gebeurt en u twijfelt of het zand of kalk is, neem dan contact op onze Klantenservice tijdens kantooruren 0592 – 854 550 of stuur een e-mail.

 

Link

Hoeveel wasmiddel heb ik nodig?

De hardheid van drinkwater wordt bepaald door de hoeveelheid kalk en magnesium in het water. In Drenthe is het water zacht tot gemiddeld hard. WMD adviseert: gebruik de minimale hoeveelheid wasmiddel die op de verpakking staat. Wist u dat moderne wasmachines veel minder water gebruiken? U hoeft dan ook véél minder wasmiddel te gebruiken.

 

De optimale hoeveelheid wasmiddel hangt af van

  • Hoe vuil de was is.
  • De hoeveelheid was in de machine.
  • Het waterverbruik van de machine.
  • De hardheid van het water.

De meeste mensen gebruiken te veel wasmiddel. Probeer eens of de was ook schoon wordt met minder wasmiddel. U kunt het milieu beschermen, geld besparen en de aanslag op de apparatuur en textiel vermijden met de juiste dosis wasmiddel.

Tips

  • Was niet met een halfvolle trommel.
  • Gebruik niet te veel wasmiddel.
  • Gebruik een kort wasprogramma of energiebesparingsknop.
  • Hang uw was aan de lijn te drogen.
  • Wasverzachter is niet nodig als u de droger gebruikt of de was buiten in de wind ophangt.

 

Link

Kan WMD het drinkwater nog zachter maken?

WMD heeft de mogelijkheid het water zachter te maken, maar wij moeten aan de wettelijk gestelde eisen voldoen. De huidige hardheid van het water neemt de nadelen van hard water weg.

In Nederland mag het drinkwater niet te hard maar ook niet te zacht zijn. Het Waterleidingbesluit schrijft voor dat de totale hardheid van drinkwater dient te liggen tussen 1 en 2,5 mmol/l (tussen 5,6 en 14 °DH).

Link

Hoe wordt de kwaliteit van drinkwater gecontroleerd?

De Waterleidingwet schrijft voor hoe de waterleidingmaatschappijen drinkwater moeten controleren. Dagelijks nemen we monsters van het drinkwater, ook bij klanten thuis. Ons waterlaboratorium WLN onderzoekt deze. Als ze afwijken van de wettelijke normen, onderneemt WMD direct actie.

Legitimatie
Krijgt u namens WMD een watermonsternemer van WLN aan de deur, dan stellen wij het op prijs als u mee wilt werken. De medewerkers zijn goed herkenbaar aan de bedrijfskleding en de bedrijfsauto met het logo van WLN. De monsternemer heeft een legitimatiebewijs en is met een paar minuten weer weg.

Link

Gebruiken waterleidingbedrijven chloor in de waterzuivering?

WMD gebruikt in principe geen chloor in de waterzuivering. Toch kan het soms nodig zijn om tijdelijk chloor toe te voegen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er door een waterleidingbreuk ziekteverwekkende bacteriën in het water zijn beland. Er wordt dan een kleine hoeveelheid chloor gebruikt om de bacteriën te doden. Dit is niet schadelijk voor de gezondheid.

Link

Voegen waterleidingbedrijven fluor toe aan het drinkwater?

Nee, waterleidingbedrijven voegen geen fluor toe. Er zit van nature een kleine hoeveelheid fluor in het Nederlandse drinkwater. Deze hoeveelheid is niet schadelijk voor de gezondheid.

Link

Heb ik thuis een waterfilter nodig?

Extra zuivering van drinkwater is in Nederland niet nodig. Een waterfilter is overbodig omdat uw drinkwater voldoet aan alle strenge wettelijke eisen op het gebied van drinkwaterkwaliteit.

Er bestaat een risico op vermindering van de waterkwaliteit als u dit soort apparatuur gebruikt. Zo kunnen bacteriën zich vermenigvuldigen als de filters niet tijdig worden vervangen. Hetzelfde kan gebeuren als u langere tijd van huis bent en het water in het apparaat stilstaat.

Link
Meterstand

Waar vind ik mijn watermeter?

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding uw huis binnenkomt. De watermeter is in de meeste woningen van na 1980 te vinden in de meterkast met de elektriciteits- en gasmeter. In sommige gevallen is de watermeter afgedekt met een luik.

Afhankelijk van uw woning, kunt u de watermeter ook op een van de volgende plekken vinden

  • in de kruipruimte achter de voordeur
  • in een kelder
  • in een meterput in de tuin

In een flatgebouw hangt de watermeter

  • soms in één centrale ruimte met meerdere meters
  • in de flatwoning zelf
Link

Hoe lees ik mijn watermeterstand?

Elk jaar ontvangen onze klanten in december een oproep om de stand van de watermeter door te geven. Sommige klanten geven per ongeluk de stand van de gasmeter door.

De watermeter
De watermeter is blauw, klein, rond en heeft een klepje. Hij zit vaak onderin de meterkast, onder het luik achter de voordeur of buiten uw woning. De meter heeft vijf cijfers. Ook het laatste (roterende) cijfer telt mee. Onder het telwerk ziet u de aanduiding m3. Hieraan kunt u zien dat u de meter op de juiste wijze leest.

 

De gasmeter
De gasmeter is groter dan de watermeter en vierkant. Uw gasmeter hangt over het algemeen in uw meterkast, op kniehoogte. De verbruikseenheid is m³ (kubieke meter).

kleingasmeter

De elektriciteitsmeter
De verbruikseenheid van de electriciteitsmeter is kWh (kiloWattuur).

kleinelektriciteitsmeter

Link

Lekt mijn watermeter?

Bij het opnemen van de meterstand ontdekken klanten soms kleine druppeltjes op de watermeter. In de meeste gevallen gaat het niet om een lek maar om condensvorming.

Doe de check
Het verschil tussen een lek en condensvorming is te controleren door de watermeter en leidingen met een doek droog te wrijven. Bij een lek gaat de meter gelijk opnieuw druppelen. Bij condens duurt het een tijdje voor er weer druppeltjes ontstaan. Bij twijfel en vragen kunt contact opnemen met onze klantenservice, bereikbaar tijdens kantooruren op 0592 – 854 300. Gaat het om een lek, dan komen wij uiteraard langs om dit te verhelpen.

Niet erg, wel vervelend
Condens wordt veroorzaakt door het temperatuurverschil tussen het koude drinkwater in de leiding en de warmere omgeving. Condens op de watermeter of waterleiding kan geen kwaad. Toch is het wel vervelend. Spullen in de meterkast kunnen nat worden. Ventileer de ruimte waar de watermeter en waterleiding doorheen lopen goed. Dat kan helpen bij het bestrijden of voorkomen van condens.

Link

Waarom moet ik zelf mijn meterstand opnemen?

Steeds meer mensen zijn overdag niet thuis. Daarom vragen wij u om één keer per jaar zelf de meterstand op te nemen. De meterstand is in de meeste gevallen makkelijk afleesbaar en u kunt de stand doorgeven wanneer het u uitkomt.

In de maand december ontvangt u de meteropnamekaart in de brievenbus of in uw mailbox. U kunt met het registratienummer op deze kaart uw meterstand doorgeven via de telefoon of internet.

Link

Ik heb een verkeerde meterstand doorgegeven. Wat moet ik doen?

Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze Klantenservice, bereikbaar op 0592 – 854 550. Mogelijk kunnen wij dan nog iets veranderen.

Link

Waarom heb ik een watermeter?

In Drenthe heeft ieder huis of pand een watermeter. Elke keer als u de kraan opendraait, gaat het telwerk in de meter lopen. Zo wordt uw watergebruik nauwkeurig geregistreerd. Op basis van de meterstand wordt uw watergebruik berekend en ontvangt u de nota.

Link
Rekening en betalen

Wat betaal ik eigenlijk voor drinkwater?

In 2018 betaalt u voor duizend liter drinkwater (1 m3) 53 cent. Het vastrecht voor huishoudens is € 59,00 per jaar. WMD is één van de goedkoopste waterbedrijven van Nederland.

Belasting
Elk jaar stelt de rijksoverheid in december het belastingtarief per kubieke meter leidingwater vast. Vanaf 1 januari 2018 is de belasting op leidingwater (BoL) 0,339 eurocent per 1000 liter over de eerste 300 m³ drinkwater die u per jaar gebruikt.
De overheid belast de drinkwaternota met btw. Voor drinkwater geldt het lage btw-tarief van 6%. De btw staat apart op de waternota vermeld.

Bekijk alle tarieven

Gebruik per dag
Dagelijks gebruiken we in Nederland gemiddeld bijna 120 liter water per persoon per dag. Lees meer

Link

Hoe vaak krijg ik een factuur?

In december vragen we u om de stand van de  watermeter door te geven. Want alleen met de meterstand, weten we precies hoeveel water u werkelijk heeft verbruikt. Twee keer per jaar ontvangt u een rekening voor drinkwater.

  • In januari de jaarafrekening en het voorschot voor januari tot en met juni.
  • In juli het voorschot tot en met december.
Link

Hoe kan ik betalen?

WMD biedt verschillende mogelijkheden om rekeningen te betalen.

 

Link

Kan ik uitleg krijgen over mijn factuur?

WMD geeft u graag een toelichting op de jaarafrekening.
Naar de uitleg

Link

Wat is belasting op leidingwater (BoL)?

Belasting op leidingwater (BoL) is een heffing van de rijkoverheid die wordt geheven op grond van de Wet belastingen op milieugrondslag. De drinkwaterbedrijven moeten deze belasting voor de overheid innen.

Vanaf 1 januari 2017 is de belasting op leidingwater (BoL) € 0,336 per 1000 liter tot een maximum van 300 m3.
Vanaf 1 januari 2018 is de BoL € 0,339 per 1000 liter.

Link

Waarom betaal ik btw over belasting?

De overheid belast de drinkwaternota met btw. Voor drinkwater geldt het lage btw-tarief van 6%. De btw staat apart op de waternota vermeld.

Belasting op leidingwater (BoL) wordt geheven op grond van de Wet belastingen op milieugrondslag. De BoL wordt in rekening gebracht op de drinkwaternota en over het totaalbedrag betaalt u btw.

  • Btw (Belasting Toegevoegde Waarde) is een omzetbelasting die wordt geheven bij de levering van een product of dienst.
  • Over belasting op leidingwater (BoL) moet 6% btw worden geheven omdat de belasting te maken heeft met verbruik.

De drinkwaterbedrijven moeten deze belastingen innen voor de overheid.

Link

Wat moet ik doen als mijn geschatte meterstand niet klopt?

Met de juiste watermeterstand bij de hand, kunt u contact opnemen met onze klantenservice. Zij bepalen in overleg met u of het raadzaam is een correctienota te maken. Onze klantenservice is tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar op telefoon 0592 – 854 550.

Link

Ik heb meer water gebruikt dan vorig jaar. Hoe kan dat?

Meerdere oorzaken zijn mogelijk

  • Het aantal gezinsleden is toegenomen
  • U heeft apparatuur aangeschaft waardoor meer water wordt verbruikt
  • De tuin is vaker gesproeid
  • Uw meterstand is vorig jaar te laag geschat, daarom hebben we dit jaar een correctie toegepast
  • Mogelijk heeft u thuis lekkage.
Link

Hoe zit het met de factuur voor recreatiewoningen?

Veel recreatiewoningen hebben geen watermeter. WMD past hier het tarief ‘zonder watermeter’ toe. Dit betekent dat u een vast bedrag betaalt voor het waterverbruik in uw recreatiewoning, ongeacht het werkelijke waterverbruik.

Naar alle tarieven

Link

Ik heb financiële problemen. Kan WMD mij helpen?

Als u denkt niet aan uw betalingsverplichting te kunnen voldoen, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. In een vroeg stadium kunnen we meer voor u doen en u voorkomt extra incassokosten. Neem telefonisch contact op met onze klantenservice, bereikbaar tijdens kantooruren op 0592 – 854 550. Zij kunnen aangeven welke mogelijkheden er zijn.

Er zijn instanties die u kunnen helpen. U kunt gebruik maken van schuldhulpverlening voor consumenten. Neem hiervoor contact op met uw gemeente. In onze brochure Voorkom afsluiten leest u meer over de verschillende mogelijkheden bij betalingsproblemen. Lees de brochure Voorkom afsluiten

Link

Waarom moet ik incassokosten betalen?

Incassokosten zijn de kosten die WMD maakt om een rekening te innen die een klant niet uit zichzelf betaalt. Deze incassokosten worden bovenop het verschuldigde bedrag in rekening gebracht.

Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat u vergeet uw rekening te betalen, bijvoorbeeld omdat u op vakantie bent. Daarom brengen we voor de eerste herinnering geen kosten in rekening. Wanneer u na deze herinnering nog niet betaalt, sturen we u tweede herinnering. Wij verhogen hierbij uw openstaande vordering met incassokosten.
Meer over ons incassoproces

Link
Storingen

Waarom komt er geen water uit mijn kraan?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms  wordt dit veroorzaakt door werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt. Daarnaast kan ook een leidingbreuk de oorzaak zijn.

Kijk op het overzicht van storingen en onderhoud.

Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Link

Er komt troebel water uit mijn kraan. Hoe kan dat?

Troebel water ziet er niet fris uit en het smaakt anders. De oorzaak van de kleur zijn deeltjes ijzer en mogelijk ook mangaan uit de leidingen. Deze deeltjes mineralen zitten in kleine hoeveelheden ook in helder drinkwater en zijn niet schadelijk voor de gezondheid.

Deze ijzerdeeltjes worden voor het grootste deel uit het water gefilterd tijdens het zuiveren van grondwater tot drinkwater. Een klein deel zet zich af in de leidingen. Onder normale omstandigheden merkt u hier niets van. Als de stroomsnelheid in het leidingnet toeneemt of verandert, kunnen de deeltjes loslaten en dan wordt het water troebel.

Hoe komt het?
Veranderingen in stroomsnelheid of stroomrichting in ons leidingnet kunnen troebel water veroorzaken. Bijvoorbeeld als veel mensen in een wijk ’s avonds bijna allemaal tegelijkertijd de tuin gaan sproeien. Maar ook een leidingbreuk of werkzaamheden aan het leidingnet kunnen de oorzaak van bruingekleurd water zijn.

Wat moet ik doen?
Als het water troebel is, kunt u het beste de kranen in huis even dichthouden. Na een half uurtje is het meeste gekleurde water wel uit de leidingen verdwenen. Laat dan de kraan goed doorstromen tot het water weer helder is. Eventueel kunt u het zeefje van de kraan reinigen. Bij werkzaamheden kan de bruine kleur tijdelijk langer aanhouden.

Kan ik mijn wasmachine wel gebruiken?
WMD adviseert om geen witte was te draaien om eventuele vlekken te voorkomen. Heeft u door het gekleurde water vlekken in uw wasgoed? Hou de was goed nat en was het opnieuw in helder water met een biologisch voorwasmiddel.

Link

Mijn waterdruk is onvoldoende. Wat is er aan de hand?

U merkt dat de druk laag is als het water met minder kracht uit de kraan komt. Het kan zijn dat de waterdruk minder is na een storing.

Blijft de waterdruk te laag bel dan naar ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Werk aan de waterleiding
Het kan ook gebeuren dat de waterdruk lager is door werk aan de waterleiding. Wij informeren u tijdig als we onderhoud uitvoeren. Toch kan het voorkomen dat we u hebben gemist. Onze medewerkers weten niet altijd van tevoren waar en wanneer de waterdruk minder wordt. Dat hangt ook af van het watergebruik op dat moment.

Woont u in een flat?
Is er na een storing geen water in uw flat, dan kunt u de beheerder vragen om de hydrofoor te resetten. Als bij een storing in de waterlevering de waterdruk is weggevallen slaat de hydrofoor af. Een hydrofoor is een installatie die ervoor zorgt dat water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. WMD heeft geen toegang tot de hydrofoor.

Andere oorzaken
Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken. Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is. Ook mooi weer kan een oorzaak zijn. Op een warme zomerdag gebruiken we meer water dan op een gemiddelde andere dag.

Link

Mijn water ruikt of smaakt raar. Wat moet ik doen?

Kunt u de oorzaak niet achterhalen? Neem dan contact op via ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Link

Er komt wit water uit mijn kraan. Hoe kan dat?

Wit water komt voor als er te veel lucht in het water zit. Dit komt bijvoorbeeld door een luchtbel in een hoofdleiding. De lucht verdwijnt na een paar seconden. Het water is dan weer helder. U kunt het water gewoon gebruiken. Het is niet schadelijk voor uw gezondheid.

Link

Ik heb een kookadvies ontvangen. Waarom?

WMD staat voor het leveren van betrouwbaar water. Helaas is het soms nodig een kookadvies te geven als het drinkwater niet voldoet aan onze strenge kwaliteitseisen. Een kookadvies is het advies om drinkwater voor consumptie 3 minuten te koken. U kunt het water wel gebruiken voor andere doeleinden, zoals toiletspoeling, douchen of de 〈af’〉was. U ontvangt altijd schriftelijk bericht.

WMD geeft een kookadvies als we de drinkwaterkwaliteit niet volledig kunnen garanderen. Het kan zijn dat we werkzaamheden aan het leidingnet hebben uitgevoerd, waarbij een kleine kans bestaat dat er vervuiling in de leiding is gekomen, We nemen altijd drinkwatermonsters om de kwaliteit door ons laboratorium te laten controleren. We geven in bepaalde gevallen uit voorzorg een kookadvies.

 

 

Link

Waar vind ik mijn hoofdkraan?

De hoofdkraan bevindt zich vlakbij de watermeter. Let op: er zijn twee hoofdkranen.

  • Eén kraan voor de watermeter, op de leiding die uw huis binnenkomt. Deze kraan is van het waterleidingbedrijf. Alleen iemand van WMD mag deze kraan bedienen.
  • Eén kraan achter de watermeter op de waterleiding die uw huis ingaat. Dit is uw hoofdkraan.
Link

Mijn hoofdkraan zit vast. Wie lost dit probleem op?

Neem contact op met onze klantenservice, bereikbaar tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.

Link

Ik hoor tikken in mijn binnenleiding. Wat nu?

Is het geluid ontstaan na aanschaf van een machine? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die lawaai kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kunt u een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen. Is er recent iets aan de binneninstallatie gewijzigd, dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur.

Is dit ontstaan nadat uw watermeter is vervangen? Neem dan contact op met onze klantenservice tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.

Komt het geluid ook overdag voor bij het gebruik van bijvoorbeeld kranen en er is recent geen verandering aan de binneninstallatie geweest? Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 0592 – 854 300.

Link

Hoe check ik op lekken?

In uw woning kunnen liters water wegstromen zonder dat u daar erg in hebt. Af en toe een controlerondje door huis kan u veel gedoe en kosten besparen. Al het waterverbruik dat uw watermeter registreert, wordt immers in rekening gebracht.

Checken
Doe daarom regelmatig een check door de watermeterstand te controleren. Een afwijking in uw waterverbruik valt dan eerder op.

  • Draai alle kranen dicht behalve de hoofdkraan en zorg voor volle toiletreservoirs.
  • Kijk op de watermeter.
  • Als de wijzers op de watermeter toch draaien, terwijl er op dat moment geen water wordt verbruikt, kan er ergens een lek zitten.

Wie bellen?
Als het huis uw eigendom is, moet u zelf de loodgieter bellen. Als u een huis of appartement huurt, bel dan de woningbouwvereniging of de eigenaar van het gebouw. WMD is verantwoordelijk voor het leidingnetwerk tot en met de watermeter. De leidingen in uw huis zijn geen eigendom van WMD.

Link

Wat moet ik doen bij een storing in mijn binneninstallatie?

Voor storingen in uw binneninstallatie adviseren we u een installateur of uw woningbouwvereniging in te schakelen.

De huiseigenaar is verantwoordelijk voor de waterleidingen in de woning. Extra kosten door een lek in de binnenleidingen moet de eigenaar zelf betalen.  Woont u in een huurwoning? Stel dan de verhuurder op de hoogte.

Link
Tips en advies

Belt een medewerker van WMD bij u aan? Vraag altijd om een legitimatie!

Vraag altijd naar de bedrijfspas van de medewerker die aan de deur staat. Zo weet u zeker weet dat u te maken heeft met een medewerker van WMD. Onze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren wanneer zij aanbellen om werkzaamheden te verrichten. Daarnaast zijn ze te herkennen aan hun bedrijfskleding.

Laboratorium WLN
Medewerkers van ons laboratorium WLN kunnen onverwacht ook bij u voor de deur staan. De kwaliteit van drinkwater wordt dagelijks gecontroleerd. Elke dag weer nemen medewerkers van laboratorium WLN watermonsters; tijdens het zuiveringsproces, in het distributienet en bij klanten thuis. Daarvoor bezoeken ze regelmatig een aantal vaste adressen, maar ze nemen ook willekeurige steekproeven. Zo kan een monsternemer onverwacht bij u aanbellen.

Legitimatie
Krijgt u namens WMD een watermonsternemer van WLN aan de deur, dan stellen wij het op prijs als u mee wilt werken. De medewerkers zijn goed herkenbaar aan de bedrijfskleding en de bedrijfsauto met het logo van WLN. De monsternemer heeft een legitimatiebewijs en is met een paar minuten weer weg.

Link

Hoeveel water gebruik ik per dag?

Of we nu onze handen wassen, het toilet doorspoelen of een lekkere warme douche nemen. We gebruiken de hele dag door water. Gemiddeld bijna 119 liter per persoon per dag.

Wist u dat?
Ons waterverbruik is de afgelopen jaren flink verminderd. Dat was in 1992 nog 135 liter per persoon per dag, in 2013 is dat bijna 119 liter. Dat komt voornamelijk doordat huishoudelijke apparaten steeds zuiniger omgaan met water. Dat blijkt uit het rapport Watergebruik Thuis van TNS NIPO.

De douche
Wat opvalt, is dat we meer met de hand een afwasje doen en langer onder de douche staan. Gemiddeld douchen we negen minuten en gebruiken we 51 liter water.

Slim omgaan met warm water
Water uit de kraan is goedkoop. Een belangrijke reden om bewust om te gaan met water is de besparing op energie. Door in huis slim met warm water om te gaan bespaart u niet alleen geld en energie, maar u helpt ook het milieu een handje.

Meer informatie
Wilt u tot in detail weten hoeveel water Nederlanders thuis gebruiken? Lees dan het onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van de Vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin).

 

Link

Heb ik wel een waterbesparende douchekop?

Op de verpakking van een nieuwe douchekop staat niet altijd vermeld of het om een waterbesparende douchekop gaat. Als u niet zeker weet welke douchekop u heeft dan kunt u dit eenvoudig testen door het douchewater 1 minuut lang in een emmer te laten stromen. Als er meer dan 7 liter in de emmer zit, heeft u nog geen zuinige douchekop. Een nieuwe waterbesparende douchekop kost tussen de €10,- en €45,- en verdient zich dus binnen een jaar terug.

Minder water, hetzelfde comfort
Het is natuurlijk fijn dat u water en energie bespaart met een waterbesparende douchekop. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van het comfort. Veel mensen denken dat een waterbesparende douchekop een kleine straal geeft en dus zorgt voor weinig comfort. Een hardnekkig misverstand: door een speciale techniek laat een waterbesparende douchekop minder water door dan een gewone douchekop, maar blijft het douchegevoel hetzelfde.

Tapdrempel
Let bij de aanschaf van een waterbesparende douchekop altijd op de tapdrempel van uw ketel. Dit is de minimale hoeveelheid water die door de ketel moet stromen om te beginnen met verwarmen. Een tapdrempel van 1,6 liter of lager is geschikt om te combineren met een waterbesparende douchekop.

Link

Hoe kan ik kalkaanslag milieuvriendelijk verwijderen?

Huishoudazijn is een milieuvriendelijk middel om kalkaanslag in keuken of badkamer te verwijderen. Op kunststof of tegels mag azijn best langere tijd inwerken. Pas op met verchroomde delen. Een te lange inwerktijd van het zuur kan schadelijk zijn. Spoel altijd goed na met water. Raadpleeg voor het reinigen van huishoudelijke apparaten de gebruiksaanwijzing.

Link

Hoe maak ik de waterleiding winterklaar?

Uw leidingen houden niet van vrieskou. Tocht is de grootste boosdoener. Strenge vorst en een harde wind weten kieren en gaten te vinden met kans op bevriezing van hoofdkraan, buitenkraan, watermeter en leidingen.

Dit geldt vooral voor de watermeter, waar altijd wat water in zit. Dat kleine beetje kan bevriezen. Is er een periode van langdurige vorst op komst? Neem dan tijdig maatregelen. Denk hier ook aan als u in de winter met vakantie gaat. WMD geeft wintertips.

Goed isoleren

  • Voorkom tocht in ruimtes waar de watermeter, hoofdkraan en leidingen zitten. Maak gaten en kieren dicht met isolatiemateriaal. Let op: de ruimte moet wel geventileerd worden, zeker als hier ook de gasmeter zit. Isoleer in dat geval alleen de waterleidingen en watermeter met isolatiemateriaal.
  • Breng tijdelijk isolatie aan rond kranen en leidingen in onverwarmde ruimtes.

Controleer de hoofdkraan

  • Controleer ook of de hoofdkraan goed sluit. Mocht er een defect aan de waterleiding ontstaan, dan voorkomt u hiermee eventuele waterschade.

 Tap de buitenkraan en de leidingen af

  • Tap buitenkranen en leidingen in de garage of schuur af,  zodat er geen water meer in zit dat kan bevriezen.

Verwarming

  • Zet de thermostaat minimaal op 12 graden. Ook als u op vakantie gaat. Laat alle radiatoren een beetje openstaan om bevriezing van leidingen te voorkomen.

Wat als de leiding toch bevroren is?
Als de leiding niet gescheurd is, droog deze dan geleidelijk met bijvoorbeeld een föhn.
Is de leiding wel gescheurd, draai dan de hoofdkraan dicht en bel een loodgieter.

Schade
Vanaf het punt waar het water de woning binnenkomt, bent u zelf verantwoordelijk voor een goede doorstroming van de leidingen en onderhoud van de watermeter. Het is prettig een verzekering te hebben die de schade dekt. Kijk op tijd na of dit het geval is.

Link

Wanneer moet ik mijn leidingen doorspoelen?

In elk huis in Drenthe stroomt schoon drinkwater uit de kraan. Toch moet u in sommige gevallen uw kraan even open laten staan om de leidingen door te spoelen. Het gaat om de kranen die u gebruikt voor het drinken van een glas water, het zetten van thee of koffie of het bereiden van voedsel.

Nieuwbouwwoning
Bent u naar een nieuwbouwwoning verhuisd? Dan is het goed om de eerste maanden de kranen dagelijks even open te zetten. Zo worden de leidingen doorgespoeld. Toiletbezoek zorgt ook voor het doorspoelen van de waterleiding. De binnenleidingen kunnen nog metaalresten en andere ongewenste stoffen bevatten.

Nieuwe kraan
Heeft u alleen een nieuwe kraan gemonteerd? Laat een hoeveelheid van ongeveer 1 kopje eerst weglopen voordat u water tapt om te drinken. Nieuwe kranen geven in de eerste periode van gebruik soms metalen aan het water af. Dat gebeurt vooral als het water in de kraan stilstaat. Heeft u een mengkraan? Kies dan voor de middelste stand bij het doorspoelen.

Na een vakantie
Bent u langer dan een week niet thuis geweest? Dan heeft het water in de leidingen een tijdje stilgestaan. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater. Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Laat het water een minuut lang rustig stromen en voorkom dat het water vernevelt.

Meer informatie
www.kraandoorspoelen.nu

Link

Hoe blijft het water in de watertank van mijn boot of caravan betrouwbaar?

Schoon water kan in een watertank bacteriologisch onbetrouwbaar worden. Hiervoor zijn een paar hygiëneregels:

  • ververs het water in de tank twee keer per week;
  • spoel de vulslang voor gebruik goed door en maak het uiteinde schoon met zeep of afwasmiddel;
  • berg de vulslang op in een donkere ruimte om algengroei te voorkomen;
  • zet de tank op een koele en donkere plaats.
Link

Kan ik na een vakantie met een gerust hart onder de douche?

Zolang u regelmatig water gebruikt is er niets aan de hand. Maar als u met vakantie gaat blijft het water in de leidingen stilstaan. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater.

Laat de kraan lopen in huis
Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Wilt u er zeker van zijn dat u bij thuiskomst weer overal fris drinkwater heeft?

WMD geeft tips

  • Trek het toilet even door, dan is al een groot deel van het stilstaande water ververst.
  • Laat alle kranen in huis een minuut lang lopen. Vergeet ook de douche en de badkraan niet. Zet de koude en warme kraan gelijktijdig open, ongeveer een minuut lang. Heeft u een mengkraan, zet deze zo open dat er lauwwarm water uitkomt.
  • Geef Legionella geen kans. Spoel de douchekop goed door. Laat de douchekop in een volle emmer met water lopen. Zo komt er geen damp vrij. Deze kleine waterdruppeltjes kunnen namelijk legionellabacteriën verspreiden.
  • Het water kunt u opvangen en gebruiken voor uw planten of de tuin.
Link

Kan ik in het buitenland overal kraanwater drinken?

Schoon drinkwater uit de kraan, we zijn er in Nederland aan gewend en mee verwend. Het kraanwater is niet in alle landen betrouwbaar. In heel Europa zou het water uit de kraan veilig moeten zijn, maar het water smaakt niet overal lekker. In sommige landen en streken kan er chloor zijn toegevoegd. In niet-westerse landen en de tropen is het kraanwater vaak niet geschikt om te drinken.

Als u twijfelt aan de kwaliteit van het kraanwater in het buitenland:

  • koop water in flessen of kook het water voor consumptie;
  • let er op dat een fles water bij aankoop ongeopend is, ook op het terras;
  • neem geen ijsklontjes in uw drankje, deze zijn vaak gemaakt van ongekookt water;
  • was groente en fruit in gekookt water.

Eenmaal thuis kunt u weer genieten van het heerlijke heldere drinkwater uit uw eigen kraan.

Link

Tips voor bewust watergebruik

Water uit de kraan is goedkoop. Een belangrijke reden om bewust om te gaan met water is de besparing op energie. Door in huis slim met warm water om te gaan bespaart u niet alleen geld en energie, maar u helpt ook het milieu een handje.

Hoe lang doucht u?
Een gewone douchekop verbruikt tussen de 7 en 10 liter warm water per minuut. Bij de tegenwoordig zeer populaire regendouche (comfortdouche) kan dit oplopen tot wel bijna 22 liter per minuut.

Koop een spaardouchekop
Met een waterbesparende douchekop gebruikt u al snel 50% minder warm water. Een waterbesparende douchekop laat door de grotere weerstand minder water door dan een normale douchekop.

Gebruik mengkranen
Ook mengkranen beperken het verbruik van warm water.

Zuiniger wassen
Wacht met het aanzetten van de (af)wasmachine tot deze helemaal gevuld is. De hoeveelheid water die wordt verbruikt, is immers voor een volle en een halve lading precies hetzelfde.

Gebruik een zuinige (af)wasmachine
Een (af)wasmachine die niet veel water en energie gebruikt is niet alleen beter voor het milieu, maar bespaart je ook geld.

Draai de kraan altijd dicht
Draai tijdens het inzepen en tandenpoetsen de kraan even dicht. Dat scheelt een hoop water dat ongebruikt in de afvoer verdwijnt.

Gebruik een spoelonderbreker
Gebruik een toilet met een waterbesparingsknop. Zo kunt u kiezen of u met veel of weinig water doorspoelt.

Check op lekken
Bekijk de watermeter. Als alle kranen in huis zijn dichtgedraaid en ook het toiletreservoir niet wordt gevuld, moet de meter stilstaan. Als de watermeter doortelt terwijl er op dat moment geen water wordt verbruikt, kan er ergens een lek zitten Tijd voor actie! Neem contact op met de installateur of de woningeigenaar.

Link

Waar kan ik met mijn klacht over WMD terecht?

Als u een klacht heeft, doen wij er natuurlijk alles aan om samen tot een goede oplossing te komen. U kunt hier een klacht indienen en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Maar komen we er samen niet uit, dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Energie en Water. Meer informatie kunt u vinden op www.degeschillencommissie.nl. Het postadres van de Geschillencommissie is: Postbus 90600, 2509 LP DEN HAAG

Link
Verhuizen

Wanneer moet ik mijn verhuizing doorgeven?

U kunt uw verhuizing doorgeven zodra de overdracht heeft plaatsgevonden. Wij hebben de stand van de watermeter op de datum van de overdracht nodig. Deze kunt u op, of zo snel mogelijk na, de dag van de overdracht aan ons doorgeven.

Link

Kan ik mijn verhuizing van te voren doorgeven?

Ja, dat kan. Maar wij hebben uw watermeterstand op de dag van de sleuteloverdracht nodig. U kunt na het invullen van de verhuisdatum op ons formulier uw e-mailadres doorgeven. Wij sturen u dan op die dag een berichtje, zodat u niet vergeet om op de dag van de sleuteloverdracht de watermeterstand op te nemen en deze aan ons door te geven.

Link

Wordt het water afgesloten als ik ga verhuizen?

Nee, we sluiten de waterlevering niet af bij een verhuizing.

Link

Hoe kan ik mijn oude adres afmelden?

Om uw oude adres te kunnen afmelden hebben wij de volgende gegevens nodig

  • De postcode en het huisnummer van het oude adres
  • De stand van de watermeter op de datum van de sleuteloverdracht
  • Het correspondentieadres voor de eindafrekening
  • Als er voor uw nieuwe adres een nieuw leveringscontract moet worden opgemaakt, ontvangen wij ook hiervan graag de stand van de watermeter op de datum van de sleuteloverdracht
Link

Hoe kan ik een nieuw adres aanmelden?

Voor de aanmelding van een nieuw adres ontvangen we graag

  • Indien van toepassing; het adres waarop u al bij ons bekend bent, zodat wij uw nieuwe adres direct onder uw klantnummer kunnen aanmelden
  • Uw nieuwe adres
  • De stand van de watermeter op de datum van de  sleuteloverdracht
  • Het aantal personen

Bent u een nieuwe klant? Dan ontvangen we ook graag de volgende gegevens

  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IBAN-nummer
  • Wijze waarop u wilt betalen;  automatische incasso of internetbankieren/Ideal
  • Wijze van postzending; e-mail of reguliere post
  • Eventueel afwijkend factuuradres
Link

Waar zit mijn watermeter?

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding uw huis binnenkomt. De watermeter is in de meeste woningen van na 1980 te vinden in de meterkast met de elektriciteits- en gasmeter. In sommige gevallen is de watermeter afgedekt met een luik.

Afhankelijk van uw woning, kunt u de watermeter ook op een van de volgende plekken vinden

  •  in de kruipruimte achter de voordeur
  •  in een kelder
  •  in een meterput in de tuin

In een flatgebouw hangt de watermeter

  •  soms in één centrale ruimte met meerdere meters
  •  in de flatwoning zelf
Link

Waarom moet ik het aantal personen in mijn huishouden doorgeven bij een verhuizing?

Het gemiddelde verbruik is 50 m³ water per persoon per jaar. Als wij het aantal personen in uw huishouden weten kunnen wij uw verbruik schatten en het voorschot bepalen voor de komende periode.

Link

Ik kan mij pas aanmelden als de overdracht geweest is. Heb ik dan wel direct water op mijn nieuwe adres?

Ja, er komt gewoon water uit de kraan. Bij een verhuizing sluiten wij nooit het water af.

Komt er geen water uit de kraan?
Controleer even of de hoofdkraan wel open staat. Komt er dan nog geen water uit de kraan? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 0592 – 854 300.

Link

Ik hou mijn oude woning nog even aan. Kunnen er tijdelijk twee leveringsadressen op mijn naam staan?

Ja, als uw oude woning nog niet is verkocht of verhuurd kunt u tijdelijk twee adressen op uw naam hebben staan. Zodra de overdracht van de woning heeft plaatsgevonden, kunt u de meterstand aan ons doorgeven. Wij maken dan de eindafrekening voor u op.

Als uw woning langere tijd leeg staat, kunnen we uw waterverbruik aanpassen naar een zogenaamd leegstandsvoorschot.

Link

Waarom moet ik zelf mijn verhuizing doorgeven? Doet mijn gemeente, makelaar of woningstichting dit niet?

Een makelaar of woningstichting geeft geen meterstanden aan ons door. Ook zijn wij niet gekoppeld aan de gemeentelijke basisadministratie. U moet uw verhuizing en de meterstanden daarom zelf aan ons doorgeven. Wij krijgen hiervan geen automatisch bericht.

Link

Wat moet ik doen als ik te laat ben met het doorgeven van mijn verhuizing?

Bel zo snel mogelijk met onze klantenservice 0592 – 854 550.

Als u de oude woning te laat afmeldt, kan het gevolg zijn dat u blijft doorbetalen tot uw afmelding administratief verwerkt is.

Als u te laat bent met het inschrijven op uw nieuwe adres, dan schrijven we u met terugwerkende kracht in. Hierdoor kan de eerste rekening behoorlijk hoger zijn.

Link

Iemand in mijn naaste omgeving is overleden. Wat moet ik doorgeven?

Gecondoleerd met uw verlies. Wij kunnen ons voorstellen dat het regelen van allerlei zaken in deze emotionele tijd veel energie vergt. Daarom helpen wij u graag met het veranderen of stoppen van de overeenkomst voor waterlevering.

Neem contact op met onze afdeling klantenservice via telefoonnummer 0592 – 854 550. Wij kunnen de wijziging dan direct verwerken in onze administratie. En als u nog vragen heeft, kunnen we die ook gelijk beantwoorden.

Heeft u de volledige adresgegevens en de meterstand bij de hand? Deze gegevens hebben wij nodig om u goed van dienst te kunnen zijn.

Link

Ik ga scheiden. Wat moet ik regelen?

Neem contact op met onze afdeling klantenservice via telefoonnummer 0592 – 854 550. Wij kunnen de wijziging dan direct verwerken in onze administratie. En als u nog vragen heeft, kunnen we die ook gelijk beantwoorden.

Heeft u de adresgegevens en de meterstand bij de hand? Deze gegevens hebben wij nodig om u goed van dienst te kunnen zijn.

Link
Watermeter vervangen

Waarom wordt mijn watermeter vervangen?

Elke keer als u de kraan opendraait, gaat het telwerk in de meter lopen. Zo wordt uw waterverbruik geregistreerd. Dat moet vanzelfsprekend goed zijn. Daarom vervangt WMD periodiek de watermeter. Aan deze service zijn geen kosten verbonden.

De werkzaamheden worden vooraf via e-mail of per brief aangekondigd. Alle monteurs dragen zichtbaar een legitimatiebewijs. Vraag ernaar bij twijfel.

Link

Hoe wordt de meter vervangen?

Het vervangen van de watermeter duurt ongeveer een kwartier. Gedurende die tijd kunt u geen water gebruiken. Uiteraard doen wij er alles aan om u zo weinig mogelijk overlast te bezorgen.

Het is belangrijk dat de monteur genoeg ruimte heeft om de watermeter te installeren. Wij vragen u ervoor te zorgen dat de watermeter goed bereikbaar is. De monteur kan dan zijn werk zonder vertraging uitvoeren.

Nadat de meter is vervangen ontvangt u een kaart met de stand van de oude watermeter. Deze meterstand vindt u terug op de jaarafrekening. Om fouten te voorkomen is het belangrijk deze meterstand te controleren.

Link

Waarom staat een nieuwe meter niet op nul?

Het telwerk van de watermeter is geijkt. Bij het ijken wordt water door de meter geperst. De beginstand van uw watermeter staat daardoor niet altijd helemaal op nul. In onze administratie hanteren we altijd 1 m³ als beginstand van de nieuwe meter. Zo betaalt u nooit te veel.

Link

Er zit een luchtbel onder het glaasje. Is dat normaal?

Nadat de watermeter is geplaatst vult de meter zich met water. Soms duurt het wel een maand voor alle lucht uit de meter is verdwenen en de meter volledig is gevuld met water. U ziet dan een luchtbel onder het glaasje.

Link

Lekt mijn nieuwe watermeter?

Soms ligt er een plasje water onder de meter. In de meeste gevallen is dat vrijgekomen bij het vervangen van de meter. Volkomen onschuldig dus.

Door temperatuurwisseling kan condens ontstaan. De meter voelt dan nat aan. Ook hier is geen sprake van lekkage.

Verliest de watermeter met regelmaat druppels water? Dat wijst vermoedelijk wel op lekkage. Neem contact op met onze Klantenservice via info@wmd.nl of tijdens kantooruren via 0592 – 854 300.

Link

Mijn hoofdkraan werkt niet goed. Wat nu?

Heeft de monteur bij het vervangen van de watermeter ontdekt dat uw hoofdkraan niet goed werkt? WMD vervangt uw hoofdkraan kosteloos.
Neem contact op met onze Klantenservice via info@wmd.nl of tijdens kantooruren via 0592 – 854 300.

Link