0592 854 550

Vragen

Kwaliteit en hardheid

Wat is de hardheid van het water in Drenthe?

Het is handig om te weten hoe hard uw drinkwater is, bijvoorbeeld als u een wasmachine koopt. In het grootste deel van Drenthe is de hardheid van het drinkwater ongeveer 8° dH (Duitse hardheid). Drents drinkwater is zacht of gemiddeld hard.

Wilt u weten hoe hard uw water is?
Dat kunt u hier opzoeken.

dH betekent Duitse hardheid. Dat is een maat voor de hardheid van water.

Wanneer is water hard of zacht?

WMD gebruikt 100% grondwater om drinkwater te maken. Grondwater bevat allerlei natuurlijke stoffen
uit de bodem zoals calcium (kalk) en magnesium. Die stoffen bepalen samen de hardheid. Hoe meer, hoe harder het water. Het grondwater bevat op de ene plek meer kalk dan op de andere.

Ontharden
Als het water te hard is maken we het zachter tijdens de zuivering. Hard water komt niet voor in Drenthe. WMD onthardt tot ongeveer 8 °dH. Dat is water met weinig kalkaanslag. De kalk die WMD uit het drinkwater haalt wordt hergebruikt. Als grondstof voor de industrie.

Milieu
WMD heeft installaties gebouwd om het water te ontharden. Het zorgt voor minder kalkaanslag op doucheruiten en tegels, maar ook in waterkokers en wasmachines. En bovendien dat we in die wasmachines veel minder wasmiddel hoeven te gebruiken. Meer comfort, beter voor het milieu en vriendelijk voor uw apparaten.

Wet
Volledig ontkalken mag volgens de wet niet. Het Drinkwaterbesluit schrijft voor dat de totale hardheid van drinkwater moet liggen tussen 1 en 2,5 mmol/l (tussen 5,6 en 14 °dH).

Minder kalkaanslag?
WMD blijft steeds kijken of we de hardheid verder kunnen verlagen. De kosten om ook het laatste beetje kalk (tot aan de wettelijke grens) uit het water te halen zijn echter fors. WMD onderzoekt daarom vooral of we er voor kunnen zorgen dat de kalk minder neerslaat. Niet de kalk is immers het probleem, maar de aanslag.

Wilt u weten hoe hard uw water is?
Dat kunt u hier opzoeken.

Duitse Hardheid
De maat voor de hardheid van water is °dH. DH betekent Duitse Hardheid.

 

Het kan voorkomen dat u deeltjes aantreft in het zeefje van de kraan of op de bodem van een glas water. Deze deeltjes lijken sterk op zand maar zijn in de meeste gevallen kalkdeeltjes. Als dit regelmatig gebeurt en u twijfelt of het zand of kalk is, neem dan contact op onze Klantenservice tijdens kantooruren 0592 – 854 550 of stuur een e-mail.

 

Kan WMD het drinkwater nog zachter maken?

In Nederland mag het drinkwater niet te hard, maar ook niet te zacht zijn. Volledig ontkalken mag volgens de wet niet.  Het Drinkwaterbesluit schrijft voor dat de totale hardheid van drinkwater moet liggen tussen 1 en 2,5 mmol/l (tussen 5,6 en 14 °dH). Lees verder

 

Hoeveel wasmiddel heb ik nodig?

In Drenthe is het water zacht tot gemiddeld hard. Gebruik de laagste hoeveelheid wasmiddel die op de verpakking staat. Wist u dat moderne wasmachines veel minder water gebruiken? U hoeft dan ook véél minder wasmiddel te gebruiken. De meeste mensen gebruiken te veel wasmiddel.

Probeer eens of de was ook schoon wordt met minder wasmiddel. Dat is beter voor het milieu en uw portemonnee.

De hoeveelheid wasmiddel hangt af van

  • Hoe vuil de was is.
  • De hoeveelheid was in de machine.
  • Het waterverbruik van de machine.
  • De hardheid van het water.

Tips

  • Was niet met een halfvolle trommel.
  • Gebruik niet te veel wasmiddel.
  • Gebruik een kort wasprogramma of energiebesparingsknop.
  • Hang uw was aan de lijn te drogen.
  • Wasverzachter is niet nodig als u de droger gebruikt of de was buiten in de wind ophangt.

Heb ik een onthardingsapparaat nodig?

Het drinkwater in Drenthe is zacht tot gemiddeld hard. U hoeft het water niet te ontharden voor u het drinkt of gebruikt.

Kalk
Helaas betekent dat niet dat er geen kalk wordt afgezet bij verhitting van het water. Dat hangt af van allerlei andere zaken, zoals de temperatuur van het warmwatertoestel.  Wij raden aan om uw boiler in te stellen op 60°C. Lees meer

Voor- en nadelen
Sommige klanten willen nog zachter water. Er zijn apparaten te koop waarmee u thuis zelf kunt ontharden. Het plaatsen van een ontharder is uw keuze. Het is een afweging tussen de voor- en nadelen en de kosten.

Verschillende soorten onthardingsapparaten

  • De ionenwisselaar haalt de mineralen die kalkaanslag veroorzaken (calcium en magnesium) uit het water. In plaats daarvan komt natrium in het water. Deze ontharder wordt in de bestaande waterleiding ingebouwd.
  •  Bij omgekeerde osmose wordt water door een membraan geperst, waarbij vrijwel alle zouten worden verwijderd. De gewenste hardheid wordt ingesteld door menging met niet onthard water.
  • De apparaten die werken op basis van (elektro)magneten zijn het meest populair. De magneet wordt op de waterleiding geklemd, waardoor volgens de fabrikanten de mineralen die kalkaanslag veroorzaken zich niet meer afzetten. De werking van deze systemen is moeilijk voorspelbaar.

Onderhoud en beveiliging noodzakelijk

  • Het is belangrijk dat u de onthardingsinstallatie goed onderhoudt om de drinkwaterkwaliteit te borgen. De mate van onderhoud is afhankelijk van het type apparaat.
  • Een goede terugstroombeveiliging is verplicht. Voor ontharders met een verwisselbare filter is een controleerbare keerklep van het type EA vereist. Voor de ionenwisselaar met regeneratie is een terugstroombeveiliging van het type CA vereist. Dit zorgt ervoor dat het water uit de ontharder niet kan terugstromen in het drinkwaternet.
  • De afvoerleiding van het spoelwater van het onthardingsapparaat moet zichtbaar geen directe verbinding met de riolering hebben. Zodat het rioolwater niet kan terugstromen in de afvoerleiding van het spoelwater.
  • Het ontharden van water is een vorm van waterbehandeling. Daarom is een meetprogramma verplicht als zelf onthard water aan derden wordt aangeboden via een collectieve drinkwaterinstallatie.

Gebruikt WMD chloor in de waterzuivering?

Chloor in het drinkwater? Welnee! In Nederland zuiveren we met de modernste technieken. We gebruiken daarbij geen chloor. Dat is in andere (Europese) landen vaak wel het geval. En dat proeft u.

Zit er extra fluor in het drinkwater?

Nee, in ons land voegen we geen fluor toe aan drinkwater, zoals wel eens wordt gedacht. Wel bevat ons water van nature een kleine hoeveelheid fluor.

100% natuurlijk
WMD gebruikt 100% grondwater om drinkwater te maken. Grondwater bevat allerlei natuurlijke stoffen uit de bodem zoals calcium (kalk) en magnesium of fluor.

Bekijk de samenstelling van het drinkwater in uw woonplaats

Heb ik een waterfilter nodig?

Drents drinkwater voldoet aan alle wettelijke eisen voor kwaliteit en zuiverheid. Het is niet nodig om het water voor gebruik te filteren.

Wilt u toch een waterfilter gebruiken?
Dan is het belangrijk om het filter goed te onderhouden.

  • Bacteriën kunnen groeien als u het filter niet op tijd schoonmaakt of vervangt.
  • Dat kan ook gebeuren als u langere tijd van huis bent en het water in het apparaat stilstaat.

Smaak is persoonlijk
Sommige mensen gebruiken een waterfilter omdat ze de smaak van het water niet lekker vinden. Ze vinden gefilterd water lekkerder. Maar dan gaat het om smaak. En dat is heel persoonlijk.

Hoe controleert WMD de kwaliteit van drinkwater?

We controleren de waterkwaliteit elke dag. We kijken hoeveel calcium, magnesium en andere stoffen in het drinkwater zitten. Ook bekijken de smaak, geur, kleur en temperatuur van het water. Zo weten we zeker dat ons drinkwater de hoogste kwaliteit heeft.

We nemen watermonsters

  • bij het winnen van water
  • bij het zuiveren van water
  • in de waterkelders (wateropslag)
  • in de waterleidingen
  • bij klanten thuis

Maatregelen
Ontdekken we dat er te veel van een bepaalde stof in het water zit? Dan nemen we direct maatregelen.

Waterkwaliteit en de wet
Drinkwater bevat allerlei mineralen, zouten, stoffen en bacteriën. In de wet staan de eisen waar drinkwater aan moet voldoen. Welke stoffen in drinkwater moeten voorkomen. En welke juist niet, of onder een bepaalde grens. Daarbij is rekening gehouden met bijvoorbeeld zwangere vrouwen, ouderen en baby’s.

Wilt u weten wat de samenstelling van uw drinkwater is?
Dat kunt u hier opzoeken.

Meterstand

Wanneer geef ik mijn meterstand door?

In december krijgt u een uitnodiging om de meterstand door te geven. Met de meterstand maken we de jaarafrekening. Aan de meterstand zien wij hoeveel water u het afgelopen jaar heeft gebruikt. Zo betaalt u het goede bedrag.

Geeft u de meterstand niet door?
Dan schatten wij uw waterverbruik. U loopt het risico te veel te betalen.

Betalen
U krijgt 2 keer per jaar een rekening voor drinkwater.

  • In januari de jaarafrekening en het voorschot voor januari tot en met juni.
  • In juli het voorschot tot en met december.

Waar zit mijn watermeter?

De watermeter zit meestal op de plek waar de waterleiding in uw huis binnen komt. In nieuwe huizen (na 1980) zit de watermeter in de meterkast. Daar hangen ook de meters voor elektriciteit en gas.

In oudere huizen vindt u de watermeter

  •  In de kruipruimte achter de voordeur
  •  In een kelder
  •  In een meterput in de tuin

In een flatgebouw hangt de watermeter

  •  Soms in één centrale ruimte met meerdere meters
  •  In de flatwoning zelf

Hoe lees ik mijn watermeterstand?

De watermeter is blauw, klein, rond en heeft een klepje. Hij zit vaak onderin de meterkast. De meter heeft vijf cijfers. Ook het laatste (draaiende) cijfer telt mee. Onder deze cijfers staat m (kubieke meter).

Sommige klanten geven per ongeluk de stand van de gasmeter door.

De gasmeter
De gasmeter is vierkant en groter dan de watermeter. De gasmeter hangt meestal op kniehoogte in de meterkast. De verbruikseenheid is m³ (kubieke meter).

De elektriciteitsmeter
De verbruikseenheid van de electriciteitsmeter is kWh (kiloWattuur).

 

Lekt mijn watermeter?

Bij het lezen van de meterstand zien klanten soms kleine druppeltjes op de watermeter. Meestal gaat het niet om een lek, maar om condens.

Doe de check
Maak de watermeter en leiding droog met een doek.

  • Bij een lek gaat de meter gelijk weer druppelen.
  • Bij condens duurt het een tijdje voor er weer druppeltjes komen.

Gaat het om een lek, dan komen wij langs om dit te repareren. Bel onze klantenservice T 0592 – 854 300, tijdens kantooruren.

Niet erg, wel vervelend
Condens komt door het verschil tussen het koude drinkwater in de leiding en de warme omgeving. Condens op de watermeter of waterleiding kan geen kwaad. Toch is het wel vervelend. Spullen in de meterkast kunnen nat worden. Ventileer de ruimte met de watermeter en waterleiding goed. Dat helpt condens te voorkomen.

Waarom heb ik een watermeter?

In Drenthe heeft ieder huis of bedrijf een watermeter. Elke keer als u de kraan opendraait, gaat de watermeter lopen. De meter houdt bij hoeveel water u gebruikt.

Eén keer per jaar vragen we u om de meterstand door te geven. Met die meterstand maken we de jaarafrekening. Zo betaalt u altijd het goede bedrag.

Ik heb een verkeerde meterstand doorgegeven. Wat moet ik doen?

Bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Mogelijk kunnen wij dan nog iets aanpassen.

 

Ik ben te laat met het doorgeven van mijn meterstand. Wat nu?

Vergeten uw meterstand door te geven? Geen probleem. Dan schatten we uw waterverbruik. Dat doen we door te kijken naar uw eerdere verbruik.  Met deze schatting maken we uw jaarafrekening.

Controleer de geschatte stand op de jaarafrekening.

  • Is er maar een klein verschil dan hoeft u niets te doen. Wij herstellen dit gewoon op de volgende rekening.
  • Klopt de schatting niet? Bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

U krijgt in december een uitnodiging om de stand van de watermeter door te geven. Met de standen die wij voor 31 december ontvangen maken we de jaarafrekening. Ook als u geen meterstand doorgeeft. Dan schatten wij uw waterverbruik.

Mijn WMD

Waar vind ik mijn klantnummer?

U vindt u klantnummer op

  • uw drinkwaterrekening
  • uw bankafschrift als u automatisch betaalt

U kunt uw klantnummer niet vinden?
Neem contact op met onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Nieuwe klant?
Dan moet u zicht eerst aanmelden. Daarna krijgt u een klantnummer.

Hoe kan ik me aanmelden voor Mijn WMD?

In een paar stappen heeft u Mijn WMD. Wij vragen om uw

  • klantnummer
  • e-mailadres
  • contactadres

U krijgt een e-mail om uw wachtwoord in te stellen en u kunt direct inloggen. Reageer snel want de link in de e-mail is maar 15 minuten geldig. We zorgen ervoor dat alleen u toegang heeft tot uw gegevens.

Nieuwe klant?
Dan moet u zicht eerst aanmelden. Daarna krijgt u een klantnummer.

Ik kan geen account aanmaken voor Mijn WMD. Wat nu?

  • Bent u nog geen klant van WMD? Dan kunt u geen account aanmaken. U moet u zich eerst aanmelden. Daarna krijgt u een klantnummer. Dat nummer heeft u nodig om een account voor Mijn WMD aan te maken.
  • Is er al een account aangemaakt? Er is maar één account mogelijk per adres.
  • Heeft u misschien een nieuw e-mailadres? U kunt alleen een account aanmaken met het e-mailadres dat bij ons bekend is.

    Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Hoe wijzig ik mijn telefoonnummer?

Op Mijn WMD  kunt u zelf uw telefoonnummer aanpassen.

Of bel met onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Hoe wijzig ik mijn postadres?

Op Mijn WMD  kunt u uw postadres aanpassen.

Of bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

Op Mijn WMD kunt u uw e-mailadres aanpassen.

Of bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?

Op Mijn WMD kunt u uw rekeningnummer aanpassen.

Of bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Hoe kan ik mijn betaalwijze veranderen?

Kies uit 3 mogelijkheden om rekeningen te betalen.

  1. Automatische incasso
    WMD schrijft het bedrag automatisch af van uw rekening. Zo betaalt u altijd op tijd.
  2. iDEAL
    U krijgt 2 keer per jaar een acceptgiro in uw e-mailbox. Met de knop in de e-mail betaalt u via uw eigen bank.
  3. Acceptgiro
    U krijgt 2 keer per jaar een acceptgiro in de brievenbus. Zonder extra kosten.

Op Mijn WMD kunt u uw betaalwijze aanpassen.

Of bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Ik stap over naar automatisch betalen. Wanneer gaat dat in?

Een automatische incasso gaat in met de volgende rekening.
Of vanaf het tijdstip dat u zelf aangeeft.

Rekening en betalen

Wat betaal ik eigenlijk voor drinkwater?

In 2018 betaalt u € 0,53 voor 1000 liter drinkwater (1 m3).
Het vastrecht is € 59,00 per jaar. 

Belasting
U betaalt belasting over drinkwater.

  • Vanaf 1 januari 2018 is de belasting op leidingwater (BoL) € 0,339 per 1000 liter drinkwater (m³).
    U betaalt BoL over 300 m³ drinkwater per jaar.
  • De btw is 6%.

WMD moet deze belasting innen voor de overheid.
Bekijk alle tarieven

Gebruik per dag
Ieder dag gebruiken we in Nederland gemiddeld bijna 120 liter water per persoon per dag. Lees meer

Hoe vaak krijg ik een rekening?

U krijgt 2 keer per jaar een rekening voor drinkwater.

  • In januari de jaarafrekening en het voorschot voor januari tot en met juni.
  • In juli het voorschot tot en met december.

In december krijgt u een uitnodiging om de meterstand door te geven. Met de meterstand maken we de jaarafrekening. Met de meterstand, weten we precies hoeveel water u heeft verbruikt.

Hoe kan ik betalen?

Kies uit 3 mogelijkheden om rekeningen te betalen.

  1. Automatische incasso
    WMD schrijft het bedrag automatisch af van uw rekening. Zo betaalt u altijd op tijd.
  2. iDEAL
    U krijgt 2 keer per jaar een acceptgiro in uw e-mailbox. Met de knop in de e-mail betaalt u via uw eigen bank.
  3. Acceptgiro
    U krijgt 2 keer per jaar een acceptgiro in de brievenbus. Zonder extra kosten.

Pas uw betaalwijze gemakkelijk aan. Wijzig betaalwijze

Of bel met onze klantenservice T 0592 – 854 550, tijdens kantooruren.

 

Kan ik uitleg krijgen over mijn rekening?

WMD geeft graag uitleg over de jaarafrekening.  Naar de uitleg

Wat is belasting op leidingwater (BoL)?

Belasting op leidingwater (BoL) is een belasting van de overheid. WMD moet deze belasting innen.

  • Vanaf 1 januari 2017 is de BoL € 0,336 per 1000 liter (m³).
  • Vanaf 1 januari 2018 is de BoL € 0,339 per 1000 liter (m³).

U betaalt BoL over 300 m³ (1000 liter) drinkwater per jaar.
BoL is een heffing op grond van de Wet belastingen op milieugrondslag.

Waarom betaal ik btw over belasting?

U betaalt belasting over drinkwater. WMD moet deze belasting innen voor de overheid.

  • Btw (Belasting Toegevoegde Waarde) is een omzetbelasting voor de levering van een product of dienst.
  • Over belasting op leidingwater (BoL) moet 6% btw worden betaald omdat de belasting te maken heeft met verbruik.

 

Wat moet ik doen als mijn geschatte meterstand niet klopt?

Heeft u geen meterstand doorgegeven? Dan schatten we uw waterverbruik. Dat doen we door te kijken naar uw eerdere verbruik. Met deze schatting maken we uw jaarafrekening.

  • Is er maar een klein verschil dan hoeft u niets te doen. We herstellen dit gewoon op de volgende rekening.
  • Klopt de schatting op de jaarafrekening niet? Bel onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Ik heb meer water gebruikt dan vorig jaar. Hoe kan dat?

Dat kan komen doordat

  • Het aantal personen in uw gezin is toegenomen.
  • U apparaten heeft gekocht die meer water verbruiken.
  • De tuin vaker is gesproeid.
  • Uw meterstand vorig jaar te laag is geschat, daarom is uw verbruik aangepast.
  • U een lek heeft in huis.

Vragen? Bel onze klantenservice T 0592 – 854 300, tijdens kantooruren.

Hoe zit het met de rekening voor recreatiewoningen?

Veel recreatiewoningen hebben geen watermeter. WMD gebruikt dan het tarief ‘zonder watermeter’

Dat betekent dat u een vast bedrag betaalt voor het waterverbruik in uw recreatiewoning.

Naar alle tarieven

Ik heb financiële problemen. Kan WMD mij helpen?

Als u niet kunt betalen, bel dan zo snel mogelijk onze klantenservice T 0592 – 854 550, tijdens kantooruren. U voorkomt zo extra kosten.

Er zijn instanties die u kunnen helpen. U kunt gebruik maken van schuldhulpverlening. Neem contact op met uw gemeente. Lees de folder Voorkom afsluiten

Storingen

Waarom komt er geen water uit mijn kraan?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms  wordt dit veroorzaakt door werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt. Daarnaast kan ook een leidingbreuk de oorzaak zijn.

Kijk op het overzicht van storingen en onderhoud.

Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Er komt troebel water uit mijn kraan. Hoe kan dat?

Troebel water ziet er niet fris uit en het smaakt anders. De oorzaak van de kleur zijn deeltjes ijzer en mogelijk ook mangaan uit de leidingen. Deze deeltjes mineralen zitten in kleine hoeveelheden ook in helder drinkwater en zijn niet schadelijk voor de gezondheid.

Deze ijzerdeeltjes worden voor het grootste deel uit het water gefilterd tijdens het zuiveren van grondwater tot drinkwater. Een klein deel zet zich af in de leidingen. Onder normale omstandigheden merkt u hier niets van. Als de stroomsnelheid in het leidingnet toeneemt of verandert, kunnen de deeltjes loslaten en dan wordt het water troebel.

Hoe komt het?
Veranderingen in stroomsnelheid of stroomrichting in ons leidingnet kunnen troebel water veroorzaken. Bijvoorbeeld als veel mensen in een wijk ’s avonds bijna allemaal tegelijkertijd de tuin gaan sproeien. Maar ook een leidingbreuk of werkzaamheden aan het leidingnet kunnen de oorzaak van bruingekleurd water zijn.

Wat moet ik doen?
Als het water troebel is, kunt u het beste de kranen in huis even dichthouden. Na een half uurtje is het meeste gekleurde water wel uit de leidingen verdwenen. Laat dan de kraan goed doorstromen tot het water weer helder is. Eventueel kunt u het zeefje van de kraan reinigen. Bij werkzaamheden kan de bruine kleur tijdelijk langer aanhouden.

Kan ik mijn wasmachine wel gebruiken?
WMD adviseert om geen witte was te draaien om eventuele vlekken te voorkomen. Heeft u door het gekleurde water vlekken in uw wasgoed? Hou de was goed nat en was het opnieuw in helder water met een biologisch voorwasmiddel.

Mijn waterdruk is onvoldoende. Wat is er aan de hand?

U merkt dat de druk laag is als het water met minder kracht uit de kraan komt. Het kan zijn dat de waterdruk minder is na een storing.

Blijft de waterdruk te laag bel dan naar ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Werk aan de waterleiding
Het kan ook gebeuren dat de waterdruk lager is door werk aan de waterleiding. Wij informeren u tijdig als we onderhoud uitvoeren. Toch kan het voorkomen dat we u hebben gemist. Onze medewerkers weten niet altijd van tevoren waar en wanneer de waterdruk minder wordt. Dat hangt ook af van het watergebruik op dat moment.

Woont u in een flat?
In veel flats of appartementen regelt een centrale installatie de waterdruk. Deze installatie stopt als we het water afsluiten. Na het werk moet de beheerder de installatie weer aanzetten. WMD heeft geen toegang tot deze installatie.

Andere oorzaken
Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken. Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is. Ook mooi weer kan een oorzaak zijn. Op een warme zomerdag gebruiken we meer water dan op een gemiddelde andere dag.

Mijn water ruikt of smaakt raar. Wat moet ik doen?

Kunt u de oorzaak niet achterhalen? Neem dan contact op via ons storingsnummer 0592 – 854 545 (dag en nacht bereikbaar).

Er komt wit water uit mijn kraan. Hoe kan dat?

Wit water komt voor als er te veel lucht in het water zit. Dit komt bijvoorbeeld door een luchtbel in een hoofdleiding. De lucht verdwijnt na een paar seconden. Het water is dan weer helder. U kunt het water gewoon gebruiken. Het is niet schadelijk voor uw gezondheid.

Ik heb een kookadvies ontvangen. Waarom?

WMD staat voor het leveren van betrouwbaar water. Helaas is het soms nodig een kookadvies te geven als het drinkwater niet voldoet aan onze strenge kwaliteitseisen. Een kookadvies is het advies om drinkwater voor consumptie 3 minuten te koken. U kunt het water wel gebruiken voor andere doeleinden, zoals toiletspoeling, douchen of de 〈af’〉was. U ontvangt altijd schriftelijk bericht.

WMD geeft een kookadvies als we de drinkwaterkwaliteit niet volledig kunnen garanderen. Het kan zijn dat we werkzaamheden aan het leidingnet hebben uitgevoerd, waarbij een kleine kans bestaat dat er vervuiling in de leiding is gekomen, We nemen altijd drinkwatermonsters om de kwaliteit door ons laboratorium te laten controleren. We geven in bepaalde gevallen uit voorzorg een kookadvies.

 

 

Waar vind ik mijn hoofdkraan?

De hoofdkraan bevindt zich vlakbij de watermeter. Let op: er zijn twee hoofdkranen.

  • Eén kraan voor de watermeter, op de leiding die uw huis binnenkomt. Deze kraan is van het waterleidingbedrijf. Alleen iemand van WMD mag deze kraan bedienen.
  • Eén kraan achter de watermeter op de waterleiding die uw huis ingaat. Dit is uw hoofdkraan.

Mijn hoofdkraan zit vast. Wie lost dit probleem op?

Neem contact op met onze klantenservice, bereikbaar tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.

Ik hoor tikken in mijn binnenleiding. Wat nu?

Is het geluid ontstaan na aanschaf van een machine? Deze apparaten hebben soms elektrische kleppen. Door de snelle sluiting van deze kleppen ontstaat er een terugslag in de leiding die lawaai kan veroorzaken. Om dit te voorkomen kunt u een slagdemper bij een loodgieter of bouwmarkt kopen. Is er recent iets aan de binneninstallatie gewijzigd, dan kan het zijn dat de leidingen niet goed vastgezet zijn aan de muur.

Is dit ontstaan nadat uw watermeter is vervangen? Neem dan contact op met onze klantenservice tijdens kantooruren op 0592 – 854 300.

Komt het geluid ook overdag voor bij het gebruik van bijvoorbeeld kranen en er is recent geen verandering aan de binneninstallatie geweest? Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 0592 – 854 300.

Hoe check ik op lekken?

In uw woning kunnen liters water wegstromen zonder dat u daar erg in hebt. Af en toe een controlerondje door huis kan u veel gedoe en kosten besparen. Al het waterverbruik dat uw watermeter registreert, wordt immers in rekening gebracht.

Checken
Doe daarom regelmatig een check door de watermeterstand te controleren. Een afwijking in uw waterverbruik valt dan eerder op.

  • Draai alle kranen dicht behalve de hoofdkraan en zorg voor volle toiletreservoirs.
  • Kijk op de watermeter.
  • Als de wijzers op de watermeter toch draaien, terwijl er op dat moment geen water wordt verbruikt, kan er ergens een lek zitten.

Wie bellen?
Als het huis uw eigendom is, moet u zelf de loodgieter bellen. Als u een huis of appartement huurt, bel dan de woningbouwvereniging of de eigenaar van het gebouw. WMD is verantwoordelijk voor het leidingnetwerk tot en met de watermeter. De leidingen in uw huis zijn geen eigendom van WMD.

Wat moet ik doen bij een storing in mijn binneninstallatie?

Voor storingen in uw binneninstallatie adviseren we u een installateur of uw woningbouwvereniging in te schakelen.

De huiseigenaar is verantwoordelijk voor de waterleidingen in de woning. Extra kosten door een lek in de binnenleidingen moet de eigenaar zelf betalen.  Woont u in een huurwoning? Stel dan de verhuurder op de hoogte.

Tips en advies

Belt een medewerker van WMD bij u aan? Vraag altijd om een legitimatie!

Vraag altijd naar de bedrijfspas van de medewerker die aan de deur staat. Zo weet u zeker weet dat u te maken heeft met een medewerker van WMD. Onze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren wanneer zij aanbellen om werkzaamheden te verrichten. Daarnaast zijn ze te herkennen aan hun bedrijfskleding.

Laboratorium WLN
Medewerkers van ons laboratorium WLN kunnen onverwacht ook bij u voor de deur staan. De kwaliteit van drinkwater wordt dagelijks gecontroleerd. Elke dag weer nemen medewerkers van laboratorium WLN watermonsters; tijdens het zuiveringsproces, in het distributienet en bij klanten thuis. Daarvoor bezoeken ze regelmatig een aantal vaste adressen, maar ze nemen ook willekeurige steekproeven. Zo kan een monsternemer onverwacht bij u aanbellen.

Legitimatie
Krijgt u namens WMD een watermonsternemer van WLN aan de deur, dan stellen wij het op prijs als u mee wilt werken. De medewerkers zijn goed herkenbaar aan de bedrijfskleding en de bedrijfsauto met het logo van WLN. De monsternemer heeft een legitimatiebewijs en is met een paar minuten weer weg.

Hoeveel water gebruik ik per dag?

Of we nu onze handen wassen, het toilet doorspoelen of een lekkere warme douche nemen. We gebruiken de hele dag door water. Gemiddeld bijna 119 liter per persoon per dag.

Wist u dat?
Ons waterverbruik is de afgelopen jaren flink verminderd. Dat was in 1992 nog 135 liter per persoon per dag, in 2013 is dat bijna 119 liter. Dat komt voornamelijk doordat huishoudelijke apparaten steeds zuiniger omgaan met water. Dat blijkt uit het rapport Watergebruik Thuis van TNS NIPO.

De douche
Wat opvalt, is dat we meer met de hand een afwasje doen en langer onder de douche staan. Gemiddeld douchen we negen minuten en gebruiken we 51 liter water.

Slim omgaan met warm water
Water uit de kraan is goedkoop. Een belangrijke reden om bewust om te gaan met water is de besparing op energie. Door in huis slim met warm water om te gaan bespaart u niet alleen geld en energie, maar u helpt ook het milieu een handje.

Meer informatie
Wilt u tot in detail weten hoeveel water Nederlanders thuis gebruiken? Lees dan het onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van de Vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin).

 

Heb ik wel een waterbesparende douchekop?

Op de verpakking van een nieuwe douchekop staat niet altijd vermeld of het om een waterbesparende douchekop gaat. Als u niet zeker weet welke douchekop u heeft dan kunt u dit eenvoudig testen door het douchewater 1 minuut lang in een emmer te laten stromen. Als er meer dan 7 liter in de emmer zit, heeft u nog geen zuinige douchekop. Een nieuwe waterbesparende douchekop kost tussen de €10,- en €45,- en verdient zich dus binnen een jaar terug.

Minder water, hetzelfde comfort
Het is natuurlijk fijn dat u water en energie bespaart met een waterbesparende douchekop. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van het comfort. Veel mensen denken dat een waterbesparende douchekop een kleine straal geeft en dus zorgt voor weinig comfort. Een hardnekkig misverstand: door een speciale techniek laat een waterbesparende douchekop minder water door dan een gewone douchekop, maar blijft het douchegevoel hetzelfde.

Tapdrempel
Let bij de aanschaf van een waterbesparende douchekop altijd op de tapdrempel van uw ketel. Dit is de minimale hoeveelheid water die door de ketel moet stromen om te beginnen met verwarmen. Een tapdrempel van 1,6 liter of lager is geschikt om te combineren met een waterbesparende douchekop.

Hoe voorkom ik kalkaanslag?

Drent drinkwater is zacht tot gemiddeld hard. Toch heeft u thuis nog wel te maken met kalkaanslag. WMD geeft tips:

  • In de meeste wasmiddelen zit een middel tegen kalk. Op de verpakking staat hoeveel wasmiddel u moet gebruiken bij zacht of gemiddeld hard water. Dan hoeft u niet bang te zijn voor kalk op de verwarmingselementen van uw (af)wasmachine.
  • Droog natte douchewanden, kranen en tegels met een zeem.
  • Schoonmaakazijn is een milieuvriendelijk middel om kalkaanslag te verwijderen. Op kunststof of tegels mag azijn best langere tijd inwerken. Pas wel op met verchroomde delen. Een te lange inwerktijd kan het materiaal aantasten. Spoel altijd goed na met water. Kijk voor het ontkalken van huishoudelijke apparaten op de gebruiksaanwijzing
  • U hoeft geen onthardingspoeder in de wasmachine te gebruiken. Het water in Drenthe is overal zacht of gemiddeld hard.

Hoe maak ik de waterleiding winterklaar?

Uw leidingen houden niet van vrieskou. Tocht is de grootste boosdoener. Strenge vorst en een harde wind weten kieren en gaten te vinden met kans op bevriezing van hoofdkraan, buitenkraan, watermeter en leidingen.

Dit geldt vooral voor de watermeter, waar altijd wat water in zit. Dat kleine beetje kan bevriezen. Is er een periode van langdurige vorst op komst? Neem dan tijdig maatregelen. Denk hier ook aan als u in de winter met vakantie gaat. WMD geeft wintertips.

Goed isoleren

  • Voorkom tocht in ruimtes waar de watermeter, hoofdkraan en leidingen zitten. Maak gaten en kieren dicht met isolatiemateriaal. Let op: de ruimte moet wel geventileerd worden, zeker als hier ook de gasmeter zit. Isoleer in dat geval alleen de waterleidingen en watermeter met isolatiemateriaal.
  • Breng tijdelijk isolatie aan rond kranen en leidingen in onverwarmde ruimtes.

Controleer de hoofdkraan

  • Controleer ook of de hoofdkraan goed sluit. Mocht er een defect aan de waterleiding ontstaan, dan voorkomt u hiermee eventuele waterschade.

 Tap de buitenkraan en de leidingen af

  • Tap buitenkranen en leidingen in de garage of schuur af,  zodat er geen water meer in zit dat kan bevriezen.

Verwarming

  • Zet de thermostaat minimaal op 12 graden. Ook als u op vakantie gaat. Laat alle radiatoren een beetje openstaan om bevriezing van leidingen te voorkomen.

Wat als de leiding toch bevroren is?
Als de leiding niet gescheurd is, droog deze dan geleidelijk met bijvoorbeeld een föhn.
Is de leiding wel gescheurd, draai dan de hoofdkraan dicht en bel een loodgieter.

Schade
Vanaf het punt waar het water de woning binnenkomt, bent u zelf verantwoordelijk voor een goede doorstroming van de leidingen en onderhoud van de watermeter. Het is prettig een verzekering te hebben die de schade dekt. Kijk op tijd na of dit het geval is.

Wanneer moet ik mijn leidingen doorspoelen?

In elk huis in Drenthe stroomt schoon drinkwater uit de kraan. Toch moet u in sommige gevallen uw kraan even open laten staan om de leidingen door te spoelen. Het gaat om de kranen die u gebruikt voor het drinken van een glas water, het zetten van thee of koffie of het bereiden van voedsel.

Nieuwbouwwoning
Bent u naar een nieuwbouwwoning verhuisd? Dan is het goed om de eerste maanden de kranen dagelijks even open te zetten. Zo worden de leidingen doorgespoeld. Toiletbezoek zorgt ook voor het doorspoelen van de waterleiding. De binnenleidingen kunnen nog metaalresten en andere ongewenste stoffen bevatten.

Nieuwe kraan
Heeft u alleen een nieuwe kraan gemonteerd? Laat een hoeveelheid van ongeveer 1 kopje eerst weglopen voordat u water tapt om te drinken. Nieuwe kranen geven in de eerste periode van gebruik soms metalen aan het water af. Dat gebeurt vooral als het water in de kraan stilstaat. Heeft u een mengkraan? Kies dan voor de middelste stand bij het doorspoelen.

Na een vakantie
Bent u langer dan een week niet thuis geweest? Dan heeft het water in de leidingen een tijdje stilgestaan. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater. Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Laat het water een minuut lang rustig stromen en voorkom dat het water vernevelt.

Meer informatie
www.kraandoorspoelen.nu

Hoe blijft het water in de watertank van mijn boot of caravan betrouwbaar?

Schoon water kan in een watertank bacteriologisch onbetrouwbaar worden. Hiervoor zijn een paar hygiëneregels:

  • ververs het water in de tank twee keer per week;
  • spoel de vulslang voor gebruik goed door en maak het uiteinde schoon met zeep of afwasmiddel;
  • berg de vulslang op in een donkere ruimte om algengroei te voorkomen;
  • zet de tank op een koele en donkere plaats.

Kan ik na een vakantie met een gerust hart onder de douche?

Zolang u regelmatig water gebruikt is er niets aan de hand. Maar als u met vakantie gaat blijft het water in de leidingen stilstaan. Vooral bij warm weer kan dit gevolgen hebben voor de kwaliteit van het drinkwater.

Laat de kraan lopen in huis
Laat daarom bij thuiskomst uw kraan even open staan, trek uw toilet door en laat de douche even lopen voor gebruik. Wilt u er zeker van zijn dat u bij thuiskomst weer overal fris drinkwater heeft?

WMD geeft tips

  • Trek het toilet even door, dan is al een groot deel van het stilstaande water ververst.
  • Laat alle kranen in huis een minuut lang lopen. Vergeet ook de douche en de badkraan niet. Zet de koude en warme kraan gelijktijdig open, ongeveer een minuut lang. Heeft u een mengkraan, zet deze zo open dat er lauwwarm water uitkomt.
  • Geef Legionella geen kans. Spoel de douchekop goed door. Laat de douchekop in een volle emmer met water lopen. Zo komt er geen damp vrij. Deze kleine waterdruppeltjes kunnen namelijk legionellabacteriën verspreiden.
  • Het water kunt u opvangen en gebruiken voor uw planten of de tuin.

Kan ik in het buitenland overal kraanwater drinken?

Schoon drinkwater uit de kraan, we zijn er in Nederland aan gewend en mee verwend. Het kraanwater is niet in alle landen betrouwbaar. In heel Europa zou het water uit de kraan veilig moeten zijn, maar het water smaakt niet overal lekker. In sommige landen en streken kan er chloor zijn toegevoegd. In niet-westerse landen en de tropen is het kraanwater vaak niet geschikt om te drinken.

Als u twijfelt aan de kwaliteit van het kraanwater in het buitenland:

  • koop water in flessen of kook het water voor consumptie;
  • let er op dat een fles water bij aankoop ongeopend is, ook op het terras;
  • neem geen ijsklontjes in uw drankje, deze zijn vaak gemaakt van ongekookt water;
  • was groente en fruit in gekookt water.

Eenmaal thuis kunt u weer genieten van het heerlijke heldere drinkwater uit uw eigen kraan.

Tips voor bewust watergebruik

Water uit de kraan is goedkoop. Een belangrijke reden om bewust om te gaan met water is de besparing op energie. Door in huis slim met warm water om te gaan bespaart u niet alleen geld en energie, maar u helpt ook het milieu een handje.

Hoe lang doucht u?
Een gewone douchekop verbruikt tussen de 7 en 10 liter warm water per minuut. Bij de tegenwoordig zeer populaire regendouche (comfortdouche) kan dit oplopen tot wel bijna 22 liter per minuut.

Koop een spaardouchekop
Met een waterbesparende douchekop gebruikt u al snel 50% minder warm water. Een waterbesparende douchekop laat door de grotere weerstand minder water door dan een normale douchekop.

Gebruik mengkranen
Ook mengkranen beperken het verbruik van warm water.

Zuiniger wassen
Wacht met het aanzetten van de (af)wasmachine tot deze helemaal gevuld is. De hoeveelheid water die wordt verbruikt, is immers voor een volle en een halve lading precies hetzelfde.

Gebruik een zuinige (af)wasmachine
Een (af)wasmachine die niet veel water en energie gebruikt is niet alleen beter voor het milieu, maar bespaart je ook geld.

Draai de kraan altijd dicht
Draai tijdens het inzepen en tandenpoetsen de kraan even dicht. Dat scheelt een hoop water dat ongebruikt in de afvoer verdwijnt.

Gebruik een spoelonderbreker
Gebruik een toilet met een waterbesparingsknop. Zo kunt u kiezen of u met veel of weinig water doorspoelt.

Check op lekken
Bekijk de watermeter. Als alle kranen in huis zijn dichtgedraaid en ook het toiletreservoir niet wordt gevuld, moet de meter stilstaan. Als de watermeter doortelt terwijl er op dat moment geen water wordt verbruikt, kan er ergens een lek zitten Tijd voor actie! Neem contact op met de installateur of de woningeigenaar.

Waar kan ik met mijn klacht over WMD terecht?

Als u een klacht heeft, doen wij er natuurlijk alles aan om samen tot een goede oplossing te komen. U kunt hier een klacht indienen en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Maar komen we er samen niet uit, dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Energie en Water. Meer informatie kunt u vinden op www.degeschillencommissie.nl. Het postadres van de Geschillencommissie is: Postbus 90600, 2509 LP DEN HAAG

Verhuizen

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

In een paar stappen geeft u hier uw verhuizing door. Heeft u de volgende gegevens bij de hand?

  • Klantnummer, als u klant bent van WMD. Dit nummer staat op de waterrekening of op uw bankafschrift.
  • Datum verhuizing.
  • Stand van de watermeter op de sleuteldatum.

Is de meterstand nog niet bekend? Vul dan vast uw gegevens en de sleuteldatum in. Wij sturen een dag voor de sleuteldatum een berichtje, zodat u niet vergeet de meterstand door te geven.

U kunt uw verhuizing doorgeven

  • Vanaf 3 maanden voor de sleuteldatum.
  • Tot 2 maanden na de sleuteldatum.

Zo  krijgt u een goede eindafrekening op het goede (nieuwe) adres.

Sluit WMD het water af als ik ga verhuizen?

Nee, we sluiten het water niet af bij een verhuizing.

Wij hebben wel de stand van de watermeter op de sleuteldatum nodig.

Zo  krijgt u een goede eindafrekening op het goede (nieuwe) adres.

Hoe kan ik mijn oude adres afmelden?

In een paar stappen kunt u hier uw oude adres afmelden. Heeft u de volgende gegevens bij de hand?

  • Klantnummer. Dit nummer staat op de waterrekening of op uw bankafschrift.
  • Datum verhuizing.
  • Stand van de watermeter op de sleuteldatum.

Is de meterstand nog niet bekend? Vul dan vast uw gegevens en de sleuteldatum in. Wij sturen een dag voor de sleuteldatum een berichtje, zodat u niet vergeet de meterstand door te geven.

U kunt het oude adres afmelden:

  • Vanaf 3 maanden voor de sleuteldatum.
  • Tot 2 maanden na de sleuteldatum.

Zo  krijgt u een goede eindafrekening op het goede (nieuwe) adres.

Hoe kan ik een nieuw adres aanmelden?

In een paar stappen kunt u hier uw nieuwe adres aanmelden. Heeft u de volgende gegevens bij de hand?

  • Klantnummer. Dit nummer staat op de waterrekening of op uw bankafschrift.
  • Datum verhuizing.
  • Stand van de watermeter op de sleuteldatum.

Is de meterstand nog niet bekend? Vul dan vast uw gegevens en de sleuteldatum in. Wij sturen een dag voor de sleuteldatum een berichtje, zodat u niet vergeet de meterstand door te geven.

U kunt het nieuwe adres aanmelden:

  • Vanaf 3 maanden voor de sleuteldatum.
  • Tot 2 maanden na de sleuteldatum.

Bent u een nieuwe klant? Dan ontvangen we graag ook:

  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IBAN-nummer
  • Eventueel afwijkend adres voor rekeningen

Waar zit mijn watermeter?

De watermeter zit meestal op de plek waar de waterleiding in uw huis binnen komt. In nieuwe huizen (na 1980) zit de watermeter in de meterkast. Daar hangen ook de meters voor elektriciteit en gas.

In oudere huizen vindt u de watermeter op een van de volgende plekken

  •  In de kruipruimte achter de voordeur
  •  In een kelder
  •  In een meterput in de tuin

In een flatgebouw hangt de watermeter

  •  Soms in één centrale ruimte met meerdere meters
  •  In de flatwoning zelf

Waarom moet ik het aantal personen in mijn gezin doorgeven bij een verhuizing?

Als wij het aantal personen in uw huishouden weten, dan kunnen wij uw verbruik schatten. Zo krijgt u een goede rekening.

Het gemiddelde verbruik is 50 m³ (1000 liter) water per persoon per jaar.

Ik kan mij pas aanmelden als de overdracht geweest is. Heb ik dan wel direct water op mijn nieuwe adres?

Ja, er komt gewoon water uit de kraan. Bij een verhuizing sluiten wij nooit het water af.

Komt er geen water uit de kraan?
Kijk even of de hoofdkraan wel open staat. Komt er nog geen water uit de kraan? Bel dan met onze klantenservice T 0592 – 854 300.

Ik hou mijn oude woning nog even aan. Kunnen er tijdelijk twee adressen op mijn naam staan?

Ja, als uw oude woning nog niet is verkocht of verhuurd kunt u tijdelijk twee adressen op uw naam hebben staan. Zodra de overdracht van een woning heeft plaatsgevonden, kunt u de meterstand aan ons doorgeven. Wij maken dan de eindafrekening voor u op.

Als uw woning langere tijd leeg staat, kunnen we uw waterverbruik aanpassen naar een leegstandsvoorschot.

Waarom moet ik zelf mijn verhuizing doorgeven? Doet mijn gemeente, makelaar of woningstichting dit niet?

Een makelaar, gemeente of woningstichting geeft geen meterstanden aan ons door. U moet uw verhuizing en de stand van de watermeter daarom zelf doorgeven. Wij krijgen hiervan geen automatisch bericht.

Wat moet ik doen als ik te laat ben met het doorgeven van mijn verhuizing?

Bel zo snel mogelijk met onze klantenservice T 0592 – 854 550.

Als u de oude woning te laat afmeldt, blijft u betalen tot uw afmelding verwerkt is.

Als u te laat bent met het inschrijven op uw nieuwe adres, dan schrijven we u met terugwerkende kracht in. Hierdoor kan de eerste rekening behoorlijk hoger zijn.

Iemand in mijn naaste omgeving is overleden. Wat moet ik doorgeven aan WMD?

Gecondoleerd met uw verlies.  Bel met onze klantenservice T 0592 – 854 550.

Wij veranderen of stoppen de waterzaken dan snel.

Heeft u het adres en de stand van de watermeter? Dat hebben wij nodig om u goed te helpen.

Mijn relatie is verbroken. Wat moet ik regelen met WMD?

Bel met onze klantenservice T 0592 – 854 550. Wij passen de verandering dan direct aan.

Heeft u het adres en de stand van de watermeter? Dat hebben wij nodig om u snel te helpen.

Watermeter vervangen

Waarom wordt mijn watermeter vervangen?

Elke keer als u de kraan opendraait, gaat de watermeter lopen. De meter houdt bij hoeveel water u gebruikt. Dat moet natuurlijk goed zijn. U betaalt dan voor het water dat u werkelijk verbruikt. Daarom vervangt WMD regelmatig de watermeter. Deze service is gratis.

U krijgt altijd vooraf bericht. Onze  monteurs hebben een legitimatiebewijs. Vraag ernaar.

Hoe wordt de watermeter vervangen?

Het vervangen van de watermeter duurt ongeveer 15 minuten. U heeft dan even geen water.

Het is belangrijk dat de monteur genoeg ruimte heeft om de watermeter te plaatsen. Zorgt u ervoor dat de watermeter goed bereikbaar is? De monteur kan dan zijn werk snel uitvoeren.

De monteur geeft u een kaart met de stand van de oude watermeter. Deze meterstand staat ook op de jaarafrekening. Om fouten te voorkomen is het belangrijk deze meterstand te controleren.

Waarom staat mijn nieuwe watermeter niet op nul?

Het telwerk van de watermeter is geijkt. Bij het ijken wordt water door de meter geperst. De stand van uw nieuwe watermeter staat daardoor niet helemaal op nul.

WMD gebruikt altijd 1 m³ (1000 liter) als beginstand van de nieuwe meter. Zo betaalt u nooit te veel.

Er zit een luchtbel in de watermeter. Is dat normaal?

Nadat de watermeter is geplaatst vult de meter zich met water. Soms duurt het wel een maand voor alle lucht uit de meter is verdwenen en de meter volledig is gevuld met water. U ziet dan een luchtbel onder het glaasje.

Lekt mijn nieuwe watermeter?

Soms ligt er een plasje water onder de watermeter. Meestal is dat gebeurd tijdens het vervangen van de meter. Volkomen onschuldig dus.

Kleine druppeltjes op de watermeter? Meestal gaat het niet om een lek, maar om condens.

Doe de check
Maak de watermeter en leiding droog met een doek.

  • Bij een lek gaat de meter gelijk weer druppelen.
  • Bij condens duurt het een tijdje voor er weer druppeltjes komen.

Gaat het om een lek, dan komen wij langs om dit te repareren. Bel onze klantenservice T 0592 – 854 300, tijdens kantooruren.

 

Mijn hoofdkraan werkt niet goed. Wat nu?

Heeft de monteur bij het vervangen van de watermeter ontdekt dat uw hoofdkraan niet goed werkt? Dan komen wij langs om de hoofdkraan te repareren.

Bel onze klantenservice T 0592 – 854 300. Wij helpen u graag op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.